Text
Nätverk för förskolebarns språkutveckling
Nätverket startade 2024 som en fortsättning på ”Språkslottet” som var ett utvecklingsprojekt i Region Sörmland.
Nätverkets bakgrund och syfte
Under åren 2022-2024 genomfördes samarbetsprojektet Språkslottet i Sörmland. Projektet involverade bibliotek, barnhälsovård och förskola för att främja barns språkutveckling och läsning. Arbetet utfördes både på kommunal och regional nivå med finansiering av Region Sörmland och Kulturrådet.
Från hösten 2024 startas ett nätverk för förskolebarns språkutveckling i samverkan mellan tidigare deltagare i Språkslottet, nya i målgruppen och Mälardalens universitet.
Syftet med nätverket är att möjliggöra ett fortsatt arbete kring barns språkliga utveckling. Nätverket vill genom forskning och erfarenhet bidra till att:
• stärka kunskapen kring områden som rör yngre barns språkutveckling
• skapa tillfällen för didaktiska samtal erfarenhetsutbyte och goda exempel
• vara en plats för bibliotek, barnhälsovård och förskola för att genom våra olika professioner främja kunskapen kring språkutveckling och få möjlighet att nå ut till en bredare målgrupp.
Deltagare
Nätverket vill vara en plats för samverkan där personal från bibliotek, barnhälsovård och förskola är välkomna.
Teman och träffar
Nätverkets deltagare kommer gemensamt att ge förslag om de teman som kommer att lyftas på träffarna. Ett par träffar per termin är inplanerade med start under hösten 2024.
Nätverkets verksamhet kommer att utvärderas kontinuerligt för att se vad som fungerar bäst för de deltagare som nätverket riktar sig till.
Kontakt
Vid frågor om deltagande, ta kontakt med Pernilla Hedin eller Anna Stråhle som leder nätverket.
Digitala nätverksträffar våren 2025
Träff 1: 12 februari, kl. 15:30-17:30
Camilla Kulläng, logoped i Västerås stad, presenterar och diskuterar barns språkutveckling utifrån följande frågeställningar:
- Hur kan olika yrkeskategorier samspela på ett medvetet sätt för att gynna barns språkutveckling?
- Vilka strategier kan användas i samspelet med de barn vi möter?
- Hur kan vi vara modeller för vårdnadshavare så även de bidrar till språklig stimulans i hemmiljön.
- Vilka myter cirkulerar kring flerspråkiga barns språkutveckling och vad är fakta?
2024
Träff 1: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Cecilia Bergentz, adjunkt på MDU, som föreläste om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) i förskolan. ”Att utveckla de förmågor barnen har nytta av i framtiden ställer krav på medvetenhet om vad undervisningen i förskolan ska leda till”.
Träff 2: Lust att läsa eller att låta bli?
Lina Samuelsson, lektor vid MDU, föreläste och diskuterade hur föreställningar om läslust påverkar det läsfrämjande arbetet i förskolan. God tillgång till böcker och läsmiljöer i förskolan betyder inte nödvändigtvis att läslusten ökar, utan det är pedagogernas aktiva engagemang som är avgörande för att väcka barns läsintresse. Läs artikeln som Lina skrivit tillsammans med Marie Öhman och Birgitta Jansson: