Text
-
- ANDT(S)
- Barn- och elevhälsa
- Bedömning och betyg
- Delaktighet och inflytande
- Digital kompetens
- Entreprenörskap
- Estetiska uttrycksformer
- Flerspråkighet
- Hållbar utveckling
- Internationalisering
- Jämställdhet
- Kollegialt lärande
- Kooperativt lärande
- Ledarskap
- Lek
- Livslångt lärande
- Mångfald
- Sexualitet, samtycke och relationer
- Specialpedagogik
- Språkutveckling
- Tillgänglig undervisning
- Trygghet och studiero
- Utomhuspedagogik
- Värdegrundsarbete
- Resurser
-
- ANDT(S)
- Barn- och elevhälsa
- Bedömning och betyg
- Delaktighet och inflytande
- Digital kompetens
- Entreprenörskap
- Estetiska uttrycksformer
- Flerspråkighet
- Hållbar utveckling
- Internationalisering
- Jämställdhet
- Kollegialt lärande
- Kooperativt lärande
- Ledarskap
- Lek
- Livslångt lärande
- Mångfald
- Sexualitet, samtycke och relationer
- Specialpedagogik
- Språkutveckling
- Tillgänglig undervisning
- Trygghet och studiero
- Utomhuspedagogik
- Värdegrundsarbete
- Resurser
Nätverk för förskolebarns språkutveckling
Nätverket startade 2024 som en fortsättning på ”Språkslottet”, ett utvecklingsprojekt i Region Sörmland.
Nätverkets bakgrund och syfte
Under åren 2022-2024 genomfördes samarbetsprojektet Språkslottet i Sörmland. Projektet involverade bibliotek, barnhälsovård och förskola för att främja barns språkutveckling och läsning. Arbetet utfördes både på kommunal och regional nivå med finansiering av Region Sörmland och Kulturrådet.
Från hösten 2024 startas ett nätverk för förskolebarns språkutveckling i samverkan mellan tidigare deltagare i Språkslottet, nya i målgruppen och Mälardalens universitet.
Syftet med nätverket är att möjliggöra ett fortsatt arbete kring barns språkliga utveckling. Nätverket vill genom forskning och erfarenhet bidra till att:
• stärka kunskapen kring områden som rör yngre barns språkutveckling
• skapa tillfällen för didaktiska samtal erfarenhetsutbyte och goda exempel
• vara en plats för bibliotek, barnhälsovård och förskola för att genom våra olika professioner främja kunskapen kring språkutveckling och få möjlighet att nå ut till en bredare målgrupp.
Deltagare
Nätverket vill vara en plats för samverkan där personal från bibliotek, barnhälsovård och förskola är välkomna.
Teman och träffar
Nätverkets deltagare kommer gemensamt att ge förslag om de teman som kommer att lyftas på träffarna. Ett par träffar per termin är inplanerade med start under hösten 2024.
Nätverkets verksamhet kommer att utvärderas kontinuerligt för att se vad som fungerar bäst för de deltagare som nätverket riktar sig till.
Kontakt
Vid frågor om deltagande, ta kontakt med Pernilla Hedin eller Anna Stråhle som leder nätverket.
Digitala nätverksträffar våren 2024
Mejla Pernilla eller Anna för att få en länk till nätverksträffarna, se kontakt.
10 oktober, kl. 15.30-17.30
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan
Cecilia Bergentz, adjunkt på förskollärarutbildningen vid Mälardalens universitet.
27 november, kl. 15.30-17.30
Lust att läsa eller att låta bli
Lina Samuelsson, lektor i litteraturvetenskap vid Mälardalens universitet.
Digitala nätverksträffar våren 2025
Datum ej bokat:
Camilla Kulläng (logoped).
Datum ej bokat:
Artikel och/eller erfarenhetsutbyte/goda exempel från deltagarna, utvärdering.