Onlineresurser för matematik

Här hittar du i huvudsak kostnadsfria onlineresurser för din matematikundervisning. Länkarna öppnas i nytt fönster eller ny flik. Om du saknar någon resurs eller ser något fel, ta kontakt med redaktionen.

CombiBears Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Placera ut björnar i en soffa och hitta alla möjliga permutationer. Tanken bakom spelet CombiBears är att det ska hjälpa barn i åldersgruppen 6-9 år att lära sig om kombinatorik. Jorryt van Bommel vid Karlstads Universitet har tagit fram verktyget med hjälp av studenter vid Linnéuniversitetet.

Geoboard Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skapa geometriska figurer genom att använda digitala gummiband och beräkna omkrets, area, vinklar, bråk och kongruens. Se filmer för instruktioner och inspiration Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. The Math Learning Center (USA) har tagit fram Geoboard med utgångspunkt från den fysiska förlagan och finns även som app för iOS och Android.

GeoGebra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

GeoGebra är en gratis laborativ och interaktiv matematisk miljö anpassad för att användas i undervisning för de äldre eleverna. Svenska GeoGebra-institutet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. bistår med utbildning, idéer och publikationer om hur verktyget kan användas.

GeoGebra erbjuder även en funktionsräknare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där tal och uträkning syns samtidigt.

Elevspel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Elevspel.se erbjuder spel som hjälper elever att lära och bekanta sig med matematik, svenska, engelska och andra grundläggande färdigheter och kunskaper.

Gratisvarianten är reklamfinansierad.

Khan Academy Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Khan Academy är en ideell organisation med målet att erbjuda en gratis utbildning i världsklass till vem som helst, var som helst.

Khan Academys webbplats finns numera översatt till svenska men filmerna är fortfarande på engelska. Automatisk översättning kan användas.

Kodboken Länk till annan webbplats.

Kodboken är sajten för barn, lärare, pedagoger och familjer som vill börja med programmering och digitalt skapande. Här hittar du övningar för att förstå kod och lära grundläggande programmering. Det finns uppgifter för bland annat Scratch, micro:bit och Sonic pi. Kodcentrum står bakom.

Kubus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kubis är en digital byggplatta för yngre elever. Bygg figurer med kuber fritt eller efter förlaga i 2D och 3D. Jorryt van Bommel från Karlstad universitet står bakom verktyget.

Kvadranglar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fyll figurer med kvadrater och/eller trianglar så de passar in. Jorryt van Bommel från Karlstad universitet står bakom verktyget Kvadranglar.

Mathpuzzle.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Alf Gunnarsson, pensionerad högstadielärare i matematik, vill öka matematikintresset och erbjuder mattekluringar och spel för elever i grundskolan.

Matteboken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Matteboken är ett verktyg för att studera matte på nätet. Här hittar du teori, räkneövningar och videolektioner för all matematik på grundskole- och gymnasienivå.

Mattecentrum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Välkommen till Mattecentrum - kostnadsfri läxhjälp i matematik! Mattecentrum driver idag öppna räknestugor på 24 orter runt om i Sverige och fem digitala sajter fyllda med kunskapsmaterial på olika språk samt chatt och läxhjälp genom videomöte.

Mattecentrum erbjuder även formelsamlingen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Mattetalanger Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På webbplatsen Mattetalanger kan du hitta svar på några av dina frågor om undervisning av elever med särskilda kunskaper och intresse för matematik. Här erbjuds tips och idéer på litteratur och aktiviteter samt stöd i de beskrivningar som andra lärare, föräldrar, elever m.m. bidragit med om mattetalanger.

Blekinge Tekniska Högskola, i samarbete med NCM, ligger bakom webbplatsen.

NOMP Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

NOMP erbjuder gratis och reklamfria matematikuppgifter för hela grundskolan.

NOMP-plus är en betaltjänst för lärare som låter dig ge dina elever Nomp-uppdrag, utmaningar och följa deras aktivitet och framsteg.

Nationella prov i ma 2-4 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På denna webbplats, som drivs av institutionen för utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, återfinns bland annat tidigare givna prov, formelbladen för de nationella proven samt webbmaterial.

PhET interactive simulations Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Interaktiva simuleringar i bland annat matematik erbjuds på webbplatsen som drivs av University of Colorade Boulder. Språket är engelska.

OBS! Resursen (play-funktionen) är öppen och gratis men vid inloggning lagras personlig data i tredje land.

Prim-gruppen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Prim-gruppen är en forsknings- och provutvecklingsgrupp vars främsta fokus är bedömning av kunskap och kompetens (främst inom matematikområdet). Prim-gruppen drivs av Stockholms universitet.

Räknerutan Länk till annan webbplats.

Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram räknerutan, en programvara för elever som vill eller måste ha ett alternativ till att räkna med papper och penna. Skapa ett lärarkonto och lägg till elevkonton.

Vidma Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jonas Vikström, som driver vidma.se, är legitimerad matematiklärare. Han har under flera år spelat in videoklipp av genomgångar i matematik. På webbplatsen är filmerna samlade och sorterade för lätt överblick.

Från åk 4 och uppåt.