Text
Lärprocess för lärarledare - att leda kollegor i skolutveckling
Syfte
Denna kompetensutvecklande insats syftar till att stödja regionens lärarledare, det vill säga lärare som antar ett särskilt ansvar för att leda kollegor. Lärprocessen syftar till att att erbjuda stöd för
lärarledare, som i merparten av fallen är utsedda förstelärare.
Innehåll
För att undervisningen ska kunna vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet behöver erfarenheter bli beprövade och den vetenskapliga grunden tillgänglig för lärare i deras reflektioner över undervisningen. I denna lärprocess för förstelärare och lektorer i grundskola och gymnasieskola kommer vi att arbeta med dessa båda dimensioner. Lärprocessen avser att behandla följande:
Didaktiska dilemman - Att välja ut, beskriva och fördjupa sig i ett eller flera didaktiska dilemman.
Forskningslitteracitet - Att belysa och skapa handlingsmöjligheter i relation till didaktiska dilemman med utgångspunkt i forskning.
Upplägg
MKL anordnar en lärprocess för 20 förstelärare och lektorer hos regionens huvudmän och samverkansprofessorerna Anette Olin Almqvist och Sara Irisdotter Aldemyr leder och organiserar
lärprocessen. Parallellt anordnas liknande initiativ för förstelärare i Helsingborg. Samverkan kommer att ske mellan dessa initiativ. Eventuellt kommer arbetet att mynna ut i skrivandet av en bok om förstelärares arbete. Träffar VT25-VT26:
- 9 juni, kl 9–12, campus Västerås
- 29 sept, kl 13–16, campus Eskilstuna
- 28 okt, kl 13–16, campus Västerås
- Resa till Helsingborg, två heldagar i november
- Halvdagsträff januari (ej bokat än)
- Halvdagsträff februari (ej bokat än)
Anmälan
Lärprocessen finansieras av Mälardalens kompetenscentrum för lärande (MKL) och erbjuds MKL:s samverkansparter. Den annonseras ut via VFU-portalen och MKL:s sociala medier.