Text
Etablerat samarbete mellan högstadium och industriföretag i Skinnskatteberg
Klockarbergsskolan och industriföretaget Systemair AB i Skinnskatteberg inledde ett samarbete kring fysik- och teknikundervisningen för fyra år sedan. Nu har det etablerats till en del av åttornas undervisning, och i framtiden finns planer om ytterligare aktiviteter.

För fyra år sedan startades ett samarbetsprojekt mellan Klockarbergsskolans årskurs 8 och det världsledande ventilationsföretaget Systemair AB, båda belägna i Skinnskatteberg.
Initiativet kom från dåvarande skolchef, som tillsammans med IF Metall och Systemairs VD, började diskutera ett samarbete för att skapa nyfikenhet och intresse för teknikyrket – ett bristyrke i Skinnskatteberg precis som i övriga Sverige. Företaget, som har huvudsätet i bruksorten, vill gärna rekrytera lokalt och de såg potential i samarbetet. Stina Grufman, rektor för Klockarbergsskolan, tog kontakt med fysikläraren Mazhar Aslan och teknikläraren Lotta Löfgren, som undervisar eleverna på högstadiet. De i sin tur kontaktade cheferna Johnny Bergman och Mikael (Micke) Lönnberg på Systemair, för att diskutera projektets genomförande utifrån kursplanernas innehåll och givna förutsättningar.
Fysik och teknik för åttorna
De landade i att eleverna i årskurs 8 skulle introduceras till Systemair genom ett studiebesök i fabriken under tidig hösttermin för att få kunskap om företagets historia och utveckling, vilka produkter som tillverkas och hur produktionen går till. Under läsåret skulle eleverna besöka Systemairs teknikcenter en gång i veckan för att genomföra ordinarie fysik- eller tekniklektioner tillsammans med sina lärare. Tre laborationer planerades att genomföras under ledning av Systemairs personal. Konceptet som blev framgångsrikt håller än efter fyra år.
Laborationer i autentisk miljö
När Pedagog Mälardalen besöker Klockarbergsskolan är det klass 8a som promenerar till Systemair efter lunchen. Eleverna tas emot av Johnny och Micke som ansvarar för dagens laboration. Efter en kort genomgång går de till industrilabbet där de får ytterligare hjälp av en labbtekniker att genomföra laborationen. Eleverna får testa verkningsgraden på olika sätt att koka upp vatten: i mikrovågsugn, på elplatta och i vattenkokare och med hjälp av termometer mäter de energiåtgången och tiden för uppkoket samt antecknar de värden som ska användas till beräkningar efteråt.
Efter laborationen serveras det fika i teknikcentret - en trevlig miljö som eleverna uppskattar att vara i, jämfört med den vanliga skolmiljön. Där får de använda kaffemaskinen, umgås, spela luftgolf, prata med anställda och ibland människor från andra länder.
Genom att vistas i lokalerna och lära känna människorna som arbetar där och samarbeta med chefer och labbtekniker, ges eleverna möjlighet till sociala kontakter som inte finns i skolan.
De får lära sig hur grundläggande kunskaper i fysik och teknik används i en riktig verksamhet
, säger Mazhar, men det utvecklar också våra elevers sociala kompetens.

Mazhar Aslan, fysiklärare, och Lotta Löfgren, tekniklärare på Klockarbergsskolan i Skinnskatteberg.
Upplevelser av samarbetet
Eleverna Måns Enbom, Erik Andersson och Alva Rönning i klass 8a uppskattar de tekniska förutsättningarna och omväxlingen från skolmiljön.
Det är ju roligare att göra grejer här när det är på riktigt, då ser man ju verkligen hur dom gör när man mäter på ett riktigt sätt. Så är det ju inte alltid i skolan
, berättar Alva.
Trots det goda intrycket av Systemair är de tveksamma till om de kommer att arbeta här i framtiden.
Jag tycker om att vara här men jag vet inte om jag skulle tycka om att jobba här
, säger Erik som vill gå barn- och fritid på gymnasiet.
Även Måns har planer på att arbeta med människor.
Jag vet inte heller om jag vill. Jag har tänkt gå vård och omsorg
, säger han.
Alva kan eventuellt tänka sig att arbeta på Systemair. Hon berättar att hennes pappa och moster arbetar här.
Men jag vet inte om jag skulle tycka om det, för jag vill inte sitta vid en dator. Ute i fabriken kanske ...
I årskurs nio kommer lektionerna hållas i skolans lokaler igen och undervisningen återgår till det normala.
Jag tror man kommer sakna det för det är skönt att slippa skolan lite
, säger Alva. Måns och Erik nickar instämmande.

Måns Enbom, Erik Andersson och Alva Rönning i klass 8a, Klockarbergsskolan.
Johnny och Micke är de chefer som ansvarar för att ta emot eleverna och visa dem verksamheten under höstterminen. Sedan planerar och genomför de tre laborationer under resterande läsår. Förutom att undersöka verkningsgraden hos kokande vatten får eleverna testa lufthastighet och luftflöden med en hårfön – en laboration som direkt kan kopplas till Systemairs verksamhet. De får även prova på konstruktion genom att rita en mobilhållare i 3D-CAD och anpassa måtten efter den egna mobilen. De får sedan printa den i en 3D-skrivare och ta med sig hem som ett minne.
Båda nämner att de bara har goda erfarenheter av samarbetet.
Jag tror eleverna uppskattar att vara här
, säger Johnny.
De får också se och uppleva en riktig arbetsplats
, tillägger Micke. Vi tar ju emot kunder från hela världen i de här lokalerna samtidigt som eleverna är här, så de får träffa dem och även se hur det funkar i praktiken.

Micke Lönnberg och Johnny Bergman, Systemair AB.
Potential för utveckling
Uppgifterna som lärarna planerar för eleverna involverar flera ämnen än fysik och teknik, till exempel matematik och bild. Tanken från början var att även andra ämnen skulle ingå i samarbetet, till exempel språk- och SO. Det är något som är kvar att utveckla enligt Lotta och Mazhar. Det finns däremot långt framskridna planer på att eleverna ska få en större inblick i de olika yrken som finns representerade i företaget, berättar rektor Stina Grufman:
Vi har pratat om att IF Metall ska komma och föreläsa om de olika yrken som finns på Systemair så eleverna i årskurs 8 och 9 får se att det kan vara jättebra att kunna språk eftersom industrispråket är engelska. Även tyska används. Det finns en ekonomiavdelning, en HR-avdelning och så många olika arbetsuppgifter, man behöver ju inte vara tekniskt intresserad för att jobba på Systemair
, fortsätter hon.
Lotta nämner att det även finns planer på att samverka kring PRAO-verksamheten för att möjliggöra att eleverna kanske kan få en av veckorna på Systemair.
Men det är åldern som ställer till det
, säger hon. Monteringen är livsfarlig så det behöver vara andra PRAO-platser. Något annat arbete kanske är möjligt för eleverna att utföra, på kontoret eller inom programmering eller liknande.
Det som var ett projekt för fyra år sedan är numera ett etablerat samarbete som har potential att utvecklas ytterligare. Men för att hålla i och utveckla ett samarbete behövs människor som engagerar sig från båda håll, annars är det lätt att man trampar på i samma fotspår, menar Lotta och Mazhar. De intygar dock att deras kontakter med Systemair har varit mycket positiva.
När vi kontaktat både Johnny och Micke så har vi fått ett väldigt fint bemötande av dem. Det har varit öppna armar och vi har inte fått nej någon gång, så det funkar klockrent
, säger Mazhar.
Nu ska Tony Bölja på IF Metall fungera som en kontaktperson för vår rektor och då kanske samarbetet kan ta ytterligare några steg framåt
, säger Lotta.
Än så länge finns inga tydliga resultat där elever till exempel söker fler tekniska utbildningar än tidigare, men enligt Stina har betygen i fysik höjts något. Samarbetet mellan Klockarbergsskolan och Systemair måste ses som långsiktigt. De första eleverna går på gymnasiet nu och ska söka jobb eller fortsätta studera inom några år, så det är alldeles för tidigt att säga något i nuläget.
Men det kommer
, säger Mazhar. Vi får inte ge oss så lätt.
KATEGORIER