Text

2024-11-25

Anette Olin Almqvist - professor med passion för aktionsforskning

”Genom aktionsforskningen skapas kunskap som bygger på de yrkesverksammas egna kunskaper. Man går vidare och utöver det, men inkluderar kunskapen som faktiskt sitter i praktiken.” Det säger Annette Olin Almqvist, professor i didaktik vid Mälardalens universitet.

Kvinna med cendréfärgat hår tittar in i kameran.

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist har nyligen tillträtt som professor i didaktik med inriktning mot samproducerad skolforskning vid Mälardalens universitet (MDU). Med en lång och framgångsrik karriär inom aktionsforskning och skolutveckling vid Göteborgs universitet, har hon tydliga ambitioner för sitt arbete vid MDU. Dels vill hon fördjupa förståelsen för aktionsforskning både bland forskare och externa parter, dels stärka den tvärvetenskapliga forskningen.

Anettes huvudambition är dock att främja den praktiknära forskningen. Hon vill att forskningen ska vara relevant och direkt användbar för dem som arbetar inom utbildning. Genom att involvera lärare och skolledare i forskningsprocessen hoppas hon kunna skapa en kultur av kontinuerligt lärande och utveckling genom samverkan.

”Jag tänker att jag ska använda mig av mina tidigare erfarenheter av att samverka på alla nivåer, från lärare till skolchefer.”

Bakgrund som mellanstadielärare

I slutet av 80-talet utbildade sig Anette till lärare i grundskolan och blev yrkesverksam som mellanstadielärare. Hon engagerade sig tidigt i skolutveckling genom att starta en föräldra- och personaldriven kooperativ friskola, där hon även arbetade som rektor och utvecklingsledare. Hennes forskningsresa började med en kurs i aktionsforskning under ledning av Karin Rönnerman, vilket ledde till att hon använde forskningsmodellen för att studera och förbättra praktiken på sin egen arbetsplats.

Hennes tidigare erfarenheter som yrkesverksam i grundskolan har varit en viktig del av hennes professionella utveckling och har bidragit till hennes intresse för skolutveckling. Hon insåg tidigt att aktionsforskning kunde användas för att lösa praktiska problem och skapa meningsfull förändring i utbildningsmiljöer. När hon påbörjade forskarutbildningen vid Göteborgs universitet 2003, blev aktionsforskning grunden för avhandlingsarbetet och har sedan dess varit en central del av hennes karriär.

Stärkt profession genom aktionsforskning

Anette menar att aktionsforskning inte bara handlar om att utveckla pedagogisk praktik utan även att stärka professionen genom att skapa ny kunskap och förståelse. Genom att ge förskollärare och lärare verktyg och metoder för att själva undersöka och förbättra sin praktik med utgångspunkt från deras egna frågor, vill hon bidra till att de blir mer reflekterande och medvetna om sina egna arbetssätt.

“För mig är aktionsforskning mycket mer än en forskningsmetod. Det är en professionshöjande ansats med en teoretisk grund i förändringsarbete, kunskapande och professionslärande”, säger Anette. ”Genom aktions­forskningen skapas kunskap som bygger på de yrkesverksammas egna kunskaper. Man går vidare och utöver det, men inkluderar kunskapen som faktiskt sitter i praktiken.”

Processen i aktionsforskning är cyklisk och startar med att det planeras för en förändring (aktion), aktionen genomförs, de inblandade observerar och samlar data om aktionens resultat. Slutligen reflekterar de inblandade över vad som har hänt, och sätter det i relation till redan befintlig kunskap.

Denna cykliska process kan upprepas flera gånger för att successivt förbättra praktiken. Enligt Anette är det ett arbetssätt som kan leda till en mer forskningsbaserad och evidensbaserad undervisning.

“Aktionsforskningen skapar ju även en forskningslitteracitet hos de yrkesverksamma, ett kunnande kring forskningsarbetet som blir viktigt för dem själva, så de kan bedöma forskningsresultat och förstå vad som skulle kunna användas, men också vad man bör låta bli.”

Forskningsansats med bred användbarhet och mångsidighet

En av de stora fördelarna med aktionsforskning är dess breda användbarhet. Anette har arbetat i en mängd olika utbildningssammanhang under 2000-talet, från förskola till gymnasium, och har varit involverad i skolutvecklingsprojekt både inom kommunala och fristående skolor. Hennes forskning har fokuserat på kollegialt lärande och lärares lärande, med en stark betoning på att lärarprofessionen ska vara en aktiv part i kunskapsutvecklingen och inte bara påverkas av externa faktorer.

Hennes kunskap är inte begränsad till ett specifikt ämnesdidaktiskt innehåll, utan omfattar alla områden som kan vara användbara för att bedriva skolutveckling. Hon har även fokuserat på mellanledarskapet, där kollegor leder sina kollegor, och på lärares och skolledares lärande, vilket är en nyckel i skolutvecklingsarbetet. Detta har gett henne en omfattande kunskapsbas och möjlighet att påverka skolutveckling på många nivåer. Hennes arbete har inkluderat allt från språkutvecklande arbetssätt i förskolan till utveckling av bedömningskompetens i skolan.

Samproducerad forskning och tvärvetenskapligt angreppssätt

I sin roll som professor ska Anette arbeta med samproducerad forskning inom ramen för samhällskontraktet, där hon ser stora möjligheter genom att närmare utforska tvärvetenskapliga frågeställningar med hjälp av aktionsforskning. Ett tvärvetenskapligt angreppssätt kan leda till innovativa lösningar och en mångdimensionell förståelse inom utbildningssektorn, menar Anette.

”Det kan bli intressant. Vad det kan leda till kan jag inte riktigt se framför mig i dagsläget, men jag tänker att det kan få spännande konsekvenser att arbeta tvärvetenskapligt som gör att jag kan få syn på forskningsfrågor som jag inte hittills har haft möjlighet att ta mig an.”

Hon ser även fram emot att bidra till forskningsförankringen inom Mälardalens kompetenscentrum för lärande (MKL). Hon har redan påbörjat ett arbete med att utveckla trepartssamtalet inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Eftersom MKL är lärosätets samverkansplattform med skolhuvudmännen i regionen, så är det en naturlig plats att verka inom.

”På MKL ligger ju ULF (utbildning, lärande, forskning) och praktiknära forskning, men även hela samverkan med övningsskolorna och all fortbildning. Där kommer ju det framtida professionsprogrammet att finnas också. Det finns många samverkanspunkter, så för mig är det ett superbra ställe.”

Behov av en mångsidig kunskapsbas

Anette är sedan tidigare involverad i ett stort forskningsprogram om språkutvecklande arbetssätt i förskolan, där över 350 förskollärare deltar. Hon har även arbetat med att integrera aktionsforskning i olika utbildningsprogram och har varit med och startat ett skandinaviskt nätverk för aktionsforskare från olika lärosäten och forskningsfält. Forskningsansatsen används till exempel inom hälsa, vård och omsorg, men även inom teknikområdet.

Med aktionsforskningen skapas kunskapen ur ett slags “inifrånperspektiv” där de yrkesverksammas perspektiv och kunnande tas tillvara. Men när det gäller praktiknära forskning finns det flera angreppssätt och utgångspunkter som bidrar till att svara på olika typer av frågor och där forskning bedrivs på olika sätt.

"Min poäng är att vi behöver alla dessa olika ingångar och att vi kan dra nytta av den kunskap och den forskning som görs på olika sätt. Aktionsforskning kan användas när den lämpar sig, för att svara på det som den kan svara på men som tur är arbetar andra på andra sätt. På så sätt skapar vi en mångsidig kunskapsbas till nytta för skola och förskola."

Anette ser stora möjligheter för MDU. Hon ser fram emot att arbeta i en miljö där samverkan och tvärvetenskap är centrala ledord, och där det finns en stark vilja att sätta fokus på forskning som utgår från praktikens behov. Genom att bygga vidare på sina tidigare erfarenheter och samarbeten, hoppas hon kunna bidra till att MDU blir en ledande aktör inom praktiknära forskning och skolutveckling.