Text
Tio år av läsglädje – Eskilstunas lässatsning firar jubileum
Eskilstuna satsar på läsfrämjande åtgärder för barn upp till tolv år. Ylva Lindholm, bibliotekskonsulent på Eskilstuna bibliotek, arbetar aktivt tillsammans med sina kollegor för att skapa en läskultur där läsning blir en naturlig del av barnens vardag. Genom samverkan med lärarutbildningen vid Mälardalens universitet får studenterna kännedom om de verktyg och resurser som erbjuds, och inspiration för läsning av barnlitteratur.
Eskilstuna kommun har sedan flera år tillbaka arbetat målmedvetet med att öka läslusten och förbättra läsförmågan bland kommunens barn och unga. En nyckelperson i detta arbete är Ylva Lindholm, en av sju bibliotekskonsulenter som arbetar med lässatsningen på Eskilstuna bibliotek. Med en bakgrund som grundskollärare och över 20 års erfarenhet i lågstadiet, har Ylva tagit med sig en djup förståelse för barns behov och utveckling in i det läsfrämjande arbetet.
Initiativ för ökad läsförmåga
Lässatsningen i Eskilstuna började som ett initiativ när kommunen fick tillgång till oväntade ekonomiska resurser i samband med ett vindkraftsprojekt. Vid samma tidpunkt noterades att kommunens skolresultat i PISA-undersökningarna sjönk, vilket ledde till beslutet att satsa pengarna på läsfrämjande åtgärder för de yngsta skolbarnen. Eskilstuna bibliotek valdes som huvudaktör, och sedan dess har satsningen vuxit och är inne på sitt tionde år. Det långsiktiga målet, enligt lässatsningens webbplats, är ”att barnet ser sig själv som en läsande person, med tilltro till sin egen förmåga”, och att "skapa bra förutsättningar för barnen och på så sätt bidra till en höjd utbildningsnivå". Det görs ingen skillnad på kommunala eller fristående huvudmän så alla erbjuds att ta del av satsningen.
Från början riktades lässatsningen mot barn i förskoleklass till årskurs tre, men Ylva och hennes kollegor insåg snabbt behovet av att bredda åldersspannet. Detta ledde till att satsningen idag sträcker sig från de allra yngsta barnen, med projekt som bebisbibblan på turné, till de äldsta mellanstadiebarnen som kan delta i biblioteksutmaningar eller ingå i en bokklubb.
Integrerad läsning i den dagliga verksamheten
Ett centralt initiativ inom lässatsningen är det nära samarbetet med personalen på familjecentraler, förskolor, skolor och fritidshem, då de utbildas i läsfrämjande arbete och hur böcker och läsning kan integreras i den dagliga verksamheten. Förskolor som deltar i ett läscertifieringsprojekt arbetar systematiskt med daglig högläsning och använder böcker som utgångspunkt för kreativa och tematiska aktiviteter, vilket främjar språkutvecklingen. Barnen i förskoleklassen introduceras till biblioteket genom en bokskola där de får lära sig att låna böcker och att vistas i ett bibliotek med hjälp av maskotarna Brum och Fnisse.
Ylva betonar vikten av att skapa en läskultur där läsning blir en naturlig del av barnens vardag, oavsett om det sker i en läshörna, på en fotbollsplan eller på bussen. Under somrarna anordnas läsaktiviteter i Eskilstunas prioriterade stadsdelar där högläsning kombineras med kreativa lekar, som till exempel legobyggande. Ylva berättar engagerat om hur de möter barnen i dessa stadsdelar, där de försöker skapa en positiv och avslappnad inställning till läsning.
"Den här sommaren var speciell eftersom vi fick barnen att lyssna på kapitelböcker, vilket aldrig hänt förut. Legoläsningen verkar ha hjälpt dem att koncentrera sig längre", säger hon.
Aktiviteterna är utformade för att vara lustfyllda och kravlösa, med fokus på att skapa goda minnen och en naturlig relation till böcker.
Samverkan med lärarutbildningen
Det läsfrämjande arbetet når även lärarstudenterna på Mälardalens universitet (MDU). Studenterna i Grundlärarprogrammet F-3 besöker biblioteket under introduktionskursen i svenska, med syftet att få kännedom om de verktyg och resurser som erbjuds, men även för att själva inspireras till läsning.
Annika Martinell, som är adjunkt i svenska vid MDU och ansvarar för introduktionskursen, märker att en del av studenterna sällan läser, särskilt inte barnlitteratur, vilket kan påverka deras förmåga att inspirera sina elever till läsning.
”Som framtida lärare ska de ju vara läsande förebilder och kunna handleda sina elever”, säger Annika. ”Då är det bra att tidigt etablera en kontakt så de vet var de ska vända sig för att få råd, men också att de förstår vilken fantastisk resurs biblioteken är.”
När Ylva träffar lärarstudenterna introducerar hon dem i bibliotekens generella uppdrag, vilka kunskaper bibliotekarierna har om barnlitteratur och hur eleverna kan stimuleras till läsning. Studenterna får information om lässatsningen i Eskilstuna, men fokus ligger på att få dem att använda biblioteken i deras hemkommuner som en viktig resurs i deras framtida yrke.
Genom introduktionskursen i svenska får studenterna en bredare insikt om hur barnlitteratur kan användas i undervisningen. De får även den praktiska uppgiften att högläsa för några elever på sin övningsskola ur en bok som de själva valt ut. Annika beskriver hur lärarstudenterna kan känna osäkerhet inför uppgiften eftersom många saknar en egen relation till barnlitteratur och inte har någon erfarenhet av högläsning. De behöver stöd kring valet av böcker och hur dessa kan presenteras och högläsas. För att stärka studenternas kompetens och självförtroende i dessa situationer förbereds och tränas detta i kursen, och bibliotekets resurser blir då ett viktigt stöd.
”Vi uppmuntrar studenterna att gå till närmaste bibliotek för att botanisera i hyllorna och gärna ta kontakt med en bibliotekarie för att be om råd och diskutera böcker som kan passa inför uppgiften”, säger Annika.
Tioårsjubileum med läsfrämjande aktiviteter
Hösten 2024 har lässatsningen funnits i tio år och det firas med en kampanj för att även stimulera barnens viktiga vuxna genom läsutmanande aktiviteter. Syftet är att uppmuntra dem till att bli goda förebilder och diskutera läsning i sina egna familjer och på sina arbetsplatser. Budskapet sprids med hjälp av strategiskt placerade affischer och inlägg i sociala medier.
"Vi vill visa att läsning kan vara roligt och enkelt att få in i vardagen", säger Ylva.
Firandet avslutas med två födelsedagsfester på Stadsbiblioteket i Eskilstuna under läslovet vecka 44. Då är det födelsedagsfest för Brum och Fnisse och aktiviteter för barn i olika åldrar.
Långsiktigt arbete
Eskilstunas lässatsning är ett exempel på hur långsiktigt och strukturerat arbete kan bidra till ökad läslust och bättre läsförmåga i en hel kommun. Det är dock svårt att exakt mäta effekterna av satsningen, vilket Ylva också poängterar:
"Vi ser en positiv attityd till vårt arbete bland många vi möter, men det är svårt att kvantifiera. Läsfrämjande är till stor del omätbart eftersom det handlar om att väcka lust och intresse, något som inte alltid syns i statistiken."
När Ylva blickar framåt hoppas hon att satsningen ska kunna utvidgas ytterligare och kanske till och med inkludera tonåringar upp till 18 år.
"Det finns alltid mer att göra, och vi vill fortsätta att utvecklas och nå ut till så många som möjligt," avslutar hon.
Information om lässatsningen finns att läsa på Eskilstuna biblioteks webbplats och det publiceras inlägg på Facebook om de aktiviteter som är på gång.