Logotyp, Mälardalens universitet

Text

Riktlinjer för Pedagog Mälardalen

Pedagog Mälardalen drivs inom ramen för samverkansplattformen Mälardalens kompetenscentrum för lärande (MKL). Webbplatsen syftar till att bidra till ökat lärande, pedagogisk utveckling för och samverkan mellan yrkesverksamma i förskole- och skolverksamhet, lärarstudenter, lärarutbildare och forskare.

Utgångspunkt för Pedagog Mälardalens innehåll

De styrdokument som är centrala för förskole- och skolverksamhet, lärarstudenter, lärarutbildare och forskare utgör utgångspunkt för det strategiska och praktiska arbetet kring Pedagog Mälardalen. I följande text redogörs för de riktlinjer som gäller för arbetet vilka är styrande för vad som ska publiceras på webbplatsen.

Syfte

Innehållet på Pedagog Mälardalen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det uttalade syftet för webbplatsen är att den ska

  • fungera som en digital mötesplats för förskola, skola och lärarutbildning i Sörmland och Västmanland samt
  • skapa förutsättningar för samverkan mellan de olika parterna, synliggöra, stödja och inspirera till lärande och pedagogisk utveckling.

Intressenter och användare

Pedagog Mälardalens intressenter delas upp i tre grupper utifrån förväntat intresse av och påverkan på webbplatsens innehåll.

Kärnintressenter har intresse av att skapa förutsättningar för god samverkan och pedagogisk utveckling i regionen genom Pedagog Mälardalen och är styrande för samverkansplattformen MKL. Kärnintressenterna utgörs av MKL:s styrgrupp.

Primärintressenter har intresse av Pedagog Mälardalens innehåll samt en vilja att påverka det. De utgörs av följande:

  • Yrkesverksamma i förskole- och skolverksamhet i Sörmland och Västmanland,
  • lärarstudenter, lärarutbildare och forskare på Mälardalens universitet.

Sekundärintressenter har lågt intresse av innehållet på Pedagog Mälardalen men kan indirekt påverkas av det. Barn, elever och vuxenstuderande i regionerna Sörmland och Västmanland utgör denna grupp.

Mål och vision för arbetet med Pedagog Mälardalen

Målen för Pedagog Mälardalen är att kärn- och primärintressenter upplever att plattformen:

  • skapar goda förutsättningar för samverkan,
  • synliggör samverkansaktiviteter,
  • bidrar till ett vetenskapligt förankrat och användbart innehåll för lärande och pedagogisk utveckling,
  • bidrar till användarnas interaktion genom möjligheten att dela innehåll.

Visionen är att Pedagog Mälardalen ska vara en digital mötesplats som inspirerar till lärande, pedagogisk utveckling och samverkan mellan yrkesverksamma i förskole- och skolverksamhet, lärarstudenter, lärarutbildare och forskare.

Avgränsningar

Pedagog Mälardalen gör inte reklam för företag som säljer produkter eller tjänster av kommersiellt slag. Om kommersiella produkter nämns, exempelvis analoga och digitala läromedel eller pedagogiska möbler och saker, är inte avsikten att göra reklam för dem utan att förtydliga ett pedagogiskt innehåll. Bildmaterialet som används kommer i största möjliga mån vara fria från varumärken och där de framträder är syftet att visa en miljö eller aktivitet, inte produkten.

När det gäller recensioner av böcker eller läromedel kommer en nyanserad bild ges utifrån recensentens läsupplevelse.

Inlägg som publiceras grundas i undervisningsexempel, en utvecklingsprocess, ett problem eller en frågeställning och det är vad som i första hand ska belysas. Det kommer av den anledningen inte att publiceras nyheter om pristagare i samband med klasstävlingar eller andra utmärkelser. Om detta sker är det processen och vägen till utmärkelsen som sätts i fokus och priset som ett resultat av detta.

Skribentens ansvar och möjlighet till stöd

De pedagoger som vill beskriva sin yrkesvardag inifrån välkomnas att göra det i blogg-, podd- eller vloggform. För att upprätthålla god kvalitet på inläggen ges stöd i form av tydliga instruktioner. Det sker också en genomläsning av redaktören innan publicering för att garantera att riktlinjer, lagar och tillgänglighetskrav följs. Innehållet i inlägget ansvarar bloggaren, poddaren eller vloggaren för och det undertecknas därför med dennes namn. Om en yrkesverksam eller organisation ifrågasätts eller kritiseras av en skribent kommer den eller de som kritiserats ges möjlighet att replikera innan publicering.

Redaktionens ansvar

Allt material som publiceras går genom Pedagog Mälardalens redaktion. Rutiner för publicering har upprättats och tillgängliggörs för användarna på webbplatsen i ovanstående text samt i separata instruktioner för bloggare, vloggare och poddare.

Redaktionen ansvarar för att granska inlägg och kommentarer i syfte att hindra publicering som strider mot EU:s dataskyddsförordning (GDPR), lag (2003:307) om förbud mot diskriminering, lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor samt lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Redaktionen är, i enlighet med gällande rätt, skyldig att ta bort innehåll som avser olaga hot, olaga integritetsintrång, uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring, offentlig uppmaning till terrorism/särskild allvarlig brottslighet och intrång i upphovsrätt/rättighet.

Inläggen kommer att granskas manuellt innan publicering med utgångspunkt från följande frågeställningar:

  • Gynnar inlägget, aktiviteten eller evenemanget lärande, pedagogisk utveckling eller samverkan inom en viss yrkeskategori eller ett visst ämne i Sörmland och Västmanland?
  • Är evenemanget kostnadsfritt eller vid kostnad, anordnat av MKL:s parter?
  • Är syftet med publiceringen ickekommersiellt?
  • Håller inlägget god läsbarhet enligt svenska språk- och skrivregler?
  • Innehåller inlägget uppgifter om barn, kränkningar, känsliga eller integritetskänsliga personuppgifter eller annat olagligt innehåll av det slag som nämns i ovanstående stycke?
  • Har skriftligt samtycke (via mejl) om publicering av namn, arbetsplats, bild och ev. mejladress erhållits?

Redaktionen ansvarar också för att kontinuerligt kommunicera med MKL för att ge information kring Pedagog Mälardalens strategiska och praktiska arbete.

Redaktionen ansvarar slutligen för att med regelbundenhet genomföra, analysera, dokumentera och redovisa användarundersökningar och besöksstatistik. Med utgångspunkt från resultaten utvärderas och omarbetas Pedagog Mälardalens innehåll för att tillgodose användarnas behov.