Logotyp, Mälardalens universitet
2026-06-02

Stafetten - Sofia Norman

“Det bästa med mitt jobb är att få vara den där tändstickan som startar nyfikenhetsbränder och få se eleverna gå från osäkra till ostoppbara,” säger Sofia Norman som berättar om uppdraget som förstelärare på Skogsängsskolan i Eskilstuna kommun.

Porträtt av en kvinna med mellanblont hår i klassrumsmiljö.

Sofia Norman

Vem är du?

Jag heter Sofia Norman och är 44 år. Jag klev in i klassrummet direkt efter examen som 24-åring och har sedan dess arbetat som lärare på både högstadiet och på mellanstadiet på tre olika skolor inom Eskilstuna kommun. Genom åren har jag läst till ämnen som matte, kemi, fysik och teknik. Dessutom har jag blivit handledare. Och ja, matte är fortfarande den stora favoriten! Idag trivs jag utmärkt som förstelärare på Skogsängsskolan.

Vad kan du berätta om ditt yrke?

I mitt nuvarande uppdrag som ämneslärare/förstelärare får jag kombinera det bästa av två världar: att inspirera elever i matematik och NO/teknik, samt driva pedagogiskt utvecklingsarbete tillsammans med mina fantastiska kollegor. Det är inspirerande att få vara en del i att bygga en stadig plattform som eleven sedan kan bygga vidare på under framtida studier. Alla som arbetar i skolan vet att bygget av denna plattform inte bara kräver smarta metoder och ämneskunskaper från lärarens sida, utan det krävs även hjärta och förmåga att bygga relationer och att vi arbetar tillsammans. För det är väl så att när tryggheten väl sitter, då öppnas dörrarna till lärande på vid gavel?!

Vad är det absolut roligaste med ditt yrke?

Tänk dig känslan när en elev går från “va?” till “aha!” - det är min vardags-adrenalinkick! Det bästa med mitt jobb är att få vara den där tändstickan som startar nyfikenhetsbränder och få se eleverna gå från osäkra till ostoppbara. Men magin stannar inte i klassrummet. För mig handlar det lika mycket om vad som händer utanför klassrummet. Att få tid till att sprida smarta idéer och metoder mellan oss kollegor istället för att de blir kvar i det enskilda klassrummet är även det ren magi. Det är i våra möten som vi verkligen bygger en skola där alla kan växa!

Vad i ditt yrke eller i undervisningen hade du velar satsa mer på?

Jag vill göra matematik roligt istället för svårt. Jag skulle därför vilja satsa mer på intensivundervisning inom matematiken. Genom att hjälpa eleverna tidigt kan vi kanske stoppa oro och missförstånd innan de växer och fler elever skulle få chansen att lyckas samt upptäcka hur kul matematik faktiskt är. Förutom det skulle jag tycka att det vore bra om det fanns fler trygga och stödjande vuxna i skolan för att med sin expertis och tålamod vara de där extra ögonen och öronen som gör skillnad. De skulle kunna fungera som “flytväst” till de barn som faller utanför normen och riskerar att hamna fel. När tryggheten finns där blir eleverna ostoppbara.

Jag vill utse följande person att ta emot stafettpinnen efter mig

Jag vill lämna stafettpinnen vidare till Victoria Axner som arbetar som förstelärare på Årbyskolan i Eskilstuna. Jag vill ställa följande tre frågor:

  1. Vad fick dig att välja ditt yrke?
  2. Vad anser du är det viktigaste i din yrkesroll?
  3. Vad i din undervisning hade du velat satsa mer på?

Vill du också starta en stafett? Anmäl intresse via länken nedan.

Intresseanmälan till Stafetten

SKRIBENT

Tilde Wrigsell

KATEGORIER

Relaterade inlägg

Lorem upsum

beskrivning

Läs mer

Lorem upsum

beskrivning

Läs mer

Lorem upsum

beskrivning

Läs mer