Text
Kollegialt lärande i Kenya – workshopar
I sitt andra blogginlägg berättar Cecilia Bergentz om de workshopar som anordnas i samverkan mellan lärarkollegorna i Kenya och den ideella organisationen Teachers Across Borders.

I förskoleklass deltar lärare och barn tillsammans i en kreativ workshop – kunskap delas och nya idéer föds.
SKRIBENT

Cecilia Bergentz
Universitetsadjunkt, Mälardalens universitet
Hej bloggen, nu är jag tillbaka för att berätta mer om arbetet i Kenya.
Teachers Across Borders (TAB) arbetar med att stödja lärare i att utveckla sin undervisning genom ett samarbete som bygger på principen Lärare lär lärare. Våra insatser utformas i nära dialog med skolorna, och vi har tre huvudsakliga fokusområden: workshopar, klassrumsobservationer och coachande samtal. I det här inlägget vill jag berätta om våra workshopar och vad de innebär.
Workshopar som inspirerar och engagerar
För att ge konkreta verktyg och idéer håller vi workshopar på flera områden. Dessa inkluderar bland annat kooperativt lärande, praktiska ämnen som bild, musik, idrott och hälsa, NO-experiment och slöjd, allt i linje med landets nya läroplan. Vi håller även workshopar i sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter samt coachande ledarskap för skolledare.

Utforskande undervisning i praktiken! Lärare testar ett NO-experiment som de kan använda i klassrummet.
Många av de här temana kommer direkt från samtal med lärarna på plats – vi lyssnar in vad de ser som sina största utmaningar och vad de behöver stöd i. Sommaren 2024 utökade vi till exempel våra workshopar i kooperativt lärande eftersom vi märkte att även om lärarhandledningarna i olika ämnen innehåller exempel på kooperativa aktiviteter, används de sällan i praktiken. Många lärare är inte vana vid att arbeta på det sättet och behöver konkreta exempel och stöd för att integrera metoden i sin undervisning. En utmaning vi ofta ser är att lektionerna bara är cirka 40 minuter långa, vilket gör att många lärare fastnar i lärarstyrd undervisning. Här försöker vi visa hur även små förändringar kan göra stor skillnad.
De praktiska ämnena är särskilt viktiga eftersom många lärare saknar utbildning i dessa områden. Våra workshopar blir ofta en ögonöppnare där lärarna själva får pröva nya undervisningsmetoder och reflektera över hur de kan anpassa dem till sina egna klassrum. Det är härligt att se all den nyfikenhet och energi som uppstår i rummet!

Glädjen i lärandet! Lärare lär sig nya sätt att undervisa genom praktiska ämnen.
Rekrytering och rätt kompetens
En viktig del av vårt arbete är att ha rätt kompetens med oss till Kenya. Våra workshopar är inte bara en insats för lärarna på plats – de är också avgörande för rekryteringen av de svenska lärare som följer med oss. Vi behöver hitta engagerade och kunniga lärare som har expertis inom de områden vi utbildar i. Att matcha rätt kompetens med rätt behov är en central del av vårt arbete och något vi lägger mycket tid på.

Att hitta rätt kompetens är en viktig del av vårt arbete. Här leder Hanna, slöjdlärare, en workshop om att laga kläder – en färdighet för lärarna att föra vidare till eleverna.
Utmaningar och behov
Många av de lärare vi möter har en gedigen ämneskunskap men efterfrågar fler pedagogiska verktyg och resurser för att utveckla sin undervisning. Undervisningen är ofta lärarcentrerad, med fokus på recitering, och sker på engelska, vilket för de flesta elever är ett andra eller till och med tredje språk, då de talar både sitt modersmål och swahili i vardagen. Detta gör det extra viktigt att introducera metoder som engagerar eleverna och stöder deras inlärning.
I vårt arbete strävar vi efter att inte bara visa metoder utan också låta lärarna aktivt pröva och diskutera dem. Genom detta arbetssätt som är kopplat till undervisningens mål kan vi skapa en bro mellan teori och praktik, där lärarna får syn på hur nya idéer kan implementeras i deras vardag.

Lärande i en annan kontext.
Ett samarbete för långsiktig förändring
Det som gör vårt arbete så meningsfullt är att vi inte bara introducerar nya idéer – vi bygger kapacitet för långsiktig förändring. Genom att ge lärarna möjlighet att reflektera, testa och anpassa metoder till sin egen kontext skapar vi förutsättningar för hållbar utveckling.
Varje sommar är en ny resa, och jag känner mig lika inspirerad varje gång av att få arbeta med så många dedikerade lärare. Det är fantastiskt att se hur kunskap delas och växer i mötet mellan kollegor.
Nästa blogginlägg kommer handla om klassrumsobservationer och coachande samtal.

En sommar av lärande och gemenskap!
KATEGORIER
Relaterade inlägg
Volontärarbete i Kenya - Förberedelser och samarbeten
I blogginlägget ger Cecilia Bergentz en inblick i de förberedelser som ligger bakom volontärarbetet i den ideella organisationen Teachers Across Borders.
Volontärarbete - ett givande uppdrag
Varje år packar Cecilia Bergentz väskan och reser utomlands för volontärarbete via den ideella organisationen Teachers Across Borders. Uppdraget är att coacha lärare i skolor där förutsättningarna för undervisningen är mycket annorlunda jämfört med svenska skolor.