Text
Volontärarbete i Kenya: Förberedelser och samarbeten
I blogginlägget ger Cecilia Bergentz en inblick i de förberedelser som ligger bakom volontärarbetet i den ideella organisationen Teachers Across Borders.
SKRIBENT
Cecilia Bergentz
Universitetsadjunkt, Mälardalens universitet
I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter som volontär genom Teachers Across Borders Sweden, en ideell organisation som arbetar för att stärka lärande i Kenya, Myanmar och Kambodja. Jag har haft förmånen att vara en del av lärarteamet som arbetar i både Kenya och Myanmar, där vi utbildar, stöttar och coachar lokala lärare i deras undervisning. Ett kort reportage om mina tidigare erfarenheter har redan publicerats på Pedagog Mälardalen (länkas nedan), och i denna blogg kommer jag att fortsätta berätta om vårt arbete, med ett särskilt fokus på projektet i Kenya. I detta inlägg vill jag ge en inblick i de förberedelser och den planering som ligger bakom vårt arbete, samt hur vi samarbetar med både svenska och kenyanska lärare för att skapa långsiktig effekt.
Förberedelser, insamling och samarbete
För att skapa bästa möjliga förutsättningar för vår insats lägger vi mycket tid på förberedelser, och det är här grunden för uppdraget läggs – både praktiskt och i relationerna vi bygger.
Volontärarbetet börjar redan på hemmaplan. Vi arbetar tillsammans för att samla in medel, eftersom vårt arbete är beroende av finansiering. Insamlingen sker genom olika initiativ, där vi använder vår kreativitet och vårt nätverk för att nå ut. Medlen används för att möjliggöra våra workshops och aktiviteter på plats, täcka kostnader för transport till och från skolor, material och andra nödvändiga resurser. Denna del av processen är en lärorik och ibland utmanande resa, men också en som för oss närmare vårt gemensamma mål.
En annan viktig aspekt av planeringen är samarbetet med våra kenyanska kollegor. Under årets arbete var fem kenyanska lärare en del av vårt team och arbetade tillsammans med oss på plats. Vi planerar vårt arbete tillsammans, vilket innebär att vi lär av varandra och får direkt återkoppling på våra idéer och metoder. Detta gör att vi inte bara genomför våra egna aktiviteter, utan också bygger vidare på det arbete som de lokala lärarna redan gör. Innan vi lämnade Kenya rekryterade vi ytterligare elva lärare, varav fyra förskollärare, som nu kommer att vara med oss under kommande arbete.
Hållbar anpassning och påverkan
En av de största utmaningarna för oss som volontärer är att förstå och anpassa oss till den kontext vi arbetar i. Även om vi gör mycket förberedelsearbete hemma, kan vi inte förutsäga exakt vad som kommer att vara mest relevant när vi väl är på plats. Därför är det så viktigt att vi är lyhörda och anpassningsbara. När vi är i Kenya ser vi till att lyssna på de kenyanska lärarna och skolpersonalens erfarenheter och behov. Vi vill inte komma dit med en färdig lösning, utan istället skapa ett samarbete där vi lär oss av varandra. Genom detta samarbete säkerställer vi att vårt arbete verkligen får den effekt vi önskar och att det möter de specifika behov som finns på de skolor vi är stationerade på under vår tid i Kenya.
Vårt mål är inte bara att genomföra utbildningsaktiviteter på kort sikt. Vi strävar efter att skapa långsiktig påverkan. Därför arbetar vi med att utveckla och implementera metoder som kenyanska lärare själva kan fortsätta att använda efter vår tids insats. Genom att involvera dem i planeringen och genomförandet av aktiviteterna säkerställer vi att det finns ett ägarskap i arbetet, vilket gör att lärarna känner att de har en roll i att forma och fortsätta arbetet även efter att vi åkt hem.
Vad händer härnäst?
I nästa blogginlägg kommer jag berätta mer om vårt arbete i Kenya och hur vi rent konkret arbetar när vi är på plats. Jag kommer bland annat berätta om hur vi tillsammans med de kenyanska lärarna i vårt team genomför klassrumsobservationer, håller coachande samtal och leder workshops. Det är i dessa aktiviteter som vi konkretiserar våra idéer och metoder, och får möjlighet att anpassa vårt arbete efter de behov som lärare och skolledare uttrycker och som vi identifierar på plats.
KATEGORIER
Relaterade inlägg
Volontärarbete - ett givande uppdrag
Cecilia Bergentz berättar om sitt volontärarbete i organisationen Teachers Across Boarders