Logotyp, Mälardalens universitet

Text

Utveckling av utbildning för SFI-lärare

Ett omfattande utvecklingsprojekt som syftar till att främja livslångt lärande för SFI-lärare och i förlängningen för nyanlända vuxna, har genomförts vid Mälardalens universitet. Projektet har bland annat resulterat i inrättandet av en 7,5 hp-kurs i grundläggande litteracitetsutveckling som riktar sig till SFI-lärare och andra pedagoger som undervisar nyanlända vuxna eller unga vuxna som saknar eller har kort tidigare skolgång.

Eva Lindström, universitetslektor i svenska som andraspråk vid Mälardalens universitet (MDU), har arbetat intensivt med ett utvecklingsprojekt under det senaste året tillsammans med ämneskollegorna Anna Carling, universitetsadjunkt vid MDU och Karin Sheikhi, numera universitetslektor vid Stockholms universitet. Projektet fokuserar på livslångt lärande för nyanlända vuxna genom fortbildning av lärare i svenska för invandrare (SFI). Det initierades genom en intern utlysning vid MDU som haft målet att utveckla nya former och förutsättningar för att bedriva utbildning för ett lärande genom hela livet.

Kartläggning av fortbildningsbehov

Att få möjlighet att lära sig svenska för att kunna kommunicera i vardags-, samhälls-, arbets- och studieliv är centralt för människor som invandrat till Sverige i vuxen ålder. Bakgrunden till projektet är att cirka 60 % av SFI-lärarna saknar behörighet att undervisa i svenska som andraspråk samt att många behöriga SFI-lärare saknar rätt kompetens för SFI-undervisning. Målgruppen deltar dock i låg utsträckning i MDU:s ordinarie utbildningar i Svenska som andraspråk.

För att undersöka hur kursutbudet kan anpassas till de behov som finns ute i verksamheterna kontaktades de aktörer som anordnar utbildning i SFI, först i Mälardalen och senare i övriga delar av Sverige. En omfattande kartläggning av fortbildningsbehov genomfördes därefter. Genom enkäter och djupintervjuer med lärare och rektorer har Eva och hennes kollegor samlat in data om lärarnas bakgrund, undervisningserfarenhet och behov av fortbildning.

Resultaten visar bland annat att det finns ett stort behov av utbildning inom läs- och skrivutveckling, särskilt för att undervisa vuxna som saknar skolbakgrund. En stor del av de äldre eleverna saknar dessutom den digitala kompetens som krävs både för studierna och för att klara sig i samhället, som lärarna därför behöver kunna undervisa om. Dessutom finns ett behov av att utbilda lärarna i att förbereda de vuxna eleverna i yrkesspråk i både i tal och skrift.

Undervisning i svenska för invandrare

Att undervisa vuxna andraspråksinlärare som saknar tidigare skolgång kan vara en utmaning. Dessa elever, som ofta är illitterata, tar längre tid på sig att utveckla läs- och skrivfärdigheter och saknar ofta de studierutiner som krävs för att ta sig igenom SFI-utbildningen.

Eva påpekar att det är viktigt att förstå elevernas bakgrund och erfarenheter av och med text och skrift, eftersom detta påverkar deras andraspråksutveckling. Undervisningen ska anpassas efter elevernas behov och det är viktigt att använda alla tidigare skrifterfarenheter samt elevens muntliga språk för att underlätta skriftspråksutvecklingen. Enligt Eva visar forskning att det kan finnas ett glapp mellan undervisningen i klassrummet och elevernas användning av språket utanför klassrummet, vilket gör det särskilt angeläget att öva det språk som eleverna har direkt användning för utanför klassrummet.

Enligt kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare ska undervisningen vara baserad på elevernas vardags-, samhälls- och yrkesliv, och alla tidigare erfarenheter underlättar andraspråksutvecklingen. Det är därför viktigt att kartlägga elevernas tidigare erfarenheter av skrift i olika sammanhang och hur de klarar sin vardag i textsamhället, för att bygga vidare på detta i deras läs- och skrivutveckling. Om undervisningen fokuserar mycket på grammatik isolerat och inte i samband med det verklighetsnära språket lär sig inte eleverna att använda språket i praktiska situationer, som när de ska hämta barnen på förskolan, göra inköp eller besöka folktandvården.

Insikter har resulterat i kursutveckling

Den viktigaste insikten från projektet är att många SFI-lärare önskar utveckla sin kompetens för att undervisa vuxna i svenska som andraspråk. För att adressera detta har Eva och hennes kollegor bland annat utvecklat en distanskurs i litteracitetsutveckling hos vuxna andraspråksinlärare.

Kursen, som omfattar 7,5 hp och ges på kvartsfart, fokuserar på grundläggande litteracitetsutveckling ur ett vuxenperspektiv men vänder sig även till lärare som undervisar exempelvis inom språkintroduktionsprogrammet. Kursen tar upp grundläggande litteracitetsundervisning samt kartläggning av de vuxna elevernas tidigare erfarenheter av skrift på alla sina språk i olika sammanhang samt hur man kan använda dessa erfarenheter i undervisningen. Kursen är öppen för anmälan till HT25 och mer information hittar du här:

Litteracitetsutveckling hos vuxna andraspråksinlärare - Mälardalens universitet

Långvariga samarbeten

Eva Lindström och hennes kollegor har i och med projektet även arbetat med att etablera och vidareutveckla samverkan med externa aktörer, såsom kommuner och skolor, för att utveckla utbildningar och förbättra undervisningen. Genom att skapa långvariga samarbeten hoppas de kunna bidra till en bättre utbildning för nyanlända vuxna och en ökad kompetens hos SFI-lärare.

För att se hela kursutbudet i Svenska som andraspråk kan du följa länken nedan:

Svenska som andraspråk – Mälardalens universitet