Text
-
- ANDT(S)
- Barn- och elevhälsa
- Bedömning och betyg
- Delaktighet och inflytande
- Digital kompetens
- Entreprenörskap
- Estetiska uttrycksformer
- Flerspråkighet
- Hållbar utveckling
- Internationalisering
- Jämställdhet
- Kollegialt lärande
- Kooperativt lärande
- Ledarskap
- Lek
- Livslångt lärande
- Mångfald
- Sexualitet, samtycke och relationer
- Specialpedagogik
- Språkutveckling
- Tillgänglig undervisning
- Trygghet och studiero
- Utomhuspedagogik
- Värdegrundsarbete
- Resurser
-
- ANDT(S)
- Barn- och elevhälsa
- Bedömning och betyg
- Delaktighet och inflytande
- Digital kompetens
- Entreprenörskap
- Estetiska uttrycksformer
- Flerspråkighet
- Hållbar utveckling
- Internationalisering
- Jämställdhet
- Kollegialt lärande
- Kooperativt lärande
- Ledarskap
- Lek
- Livslångt lärande
- Mångfald
- Sexualitet, samtycke och relationer
- Specialpedagogik
- Språkutveckling
- Tillgänglig undervisning
- Trygghet och studiero
- Utomhuspedagogik
- Värdegrundsarbete
- Resurser
Volontärarbete - ett givande uppdrag
Varje år packar Cecilia Bergentz väskan och reser utomlands för volontärarbete via den ideella organisationen Teachers Across Borders. Uppdraget är att coacha lärare i skolor där förutsättningarna för undervisningen är mycket annorlunda jämfört med svenska skolor.
Till vardags arbetar Cecilia Bergentz som adjunkt på förskollärarprogrammet vid Mälardalens universitet. Innan dess arbetade hon som förskollärare, grundlärare och förstelärare inom kommunal verksamhet, och det var i samband med en lärarcoachutbildning via ett privat utbildningsföretag, som hon kom i kontakt med Teachers Across Borders (TAB). När de annonserade efter nya volontärer blev Cecilia nyfiken, skrev en ansökan och fick erbjudande om att ansluta sig till organisationen för en första volontärresa.
”Första gången jag åkte iväg var vid årsskiftet 2016–17, och då var det till Burma. Direkt när jag kom hem första året så kändes det självklart att fortsätta åka, så det rullade på”, berättar Cecilia.
Under åren som följde besökte hon regelbundet Burma (nuvarande Myanmar) innan politiska oroligheter och coronaviruset satte stopp för fler resor 2020. I stället är Cecilia, sedan ett drygt år tillbaka, en del av det lärarteam som besöker skolor i byn Wagwe, beläget vid Viktoriasjön i västra delen av Kenya.
Kooperativt lärande
I skolorna i Wagwe med omnejd gör hon och kollegorna klassrumsobservationer, har coachande samtal och workshopar med de lokala lärarna. De utbildar även TAB-lärare på plats och aktiviteterna genomförs i samverkan med dem, på så sätt hålls arbetet vid liv när de svenska lärarna åkt därifrån. Under 2024 har fokus för workshoparna varit kooperativt lärande, som är framskrivet i den Kenyanska läroplanen.
Annorlunda förutsättningar
Lärarnas förutsättningar för undervisning ser mycket annorlunda ut jämfört med svenska förhållanden, vilket är en utmaning både vid planeringen av workshoparna och i den dagliga undervisningen. Det finns till exempel ingen garanti för att det finns pennor och papper att tillgå.
"Vi kan bara komma dit och göra saker som faktiskt fungerar. Så vi måste ju tänka: Är det här ens gångbart, vad skulle de kunna använda för material?"
Nya perspektiv på undervisning
Att arbeta som lärare under sådana förutsättningar ger andra perspektiv på undervisning och lärande, menar Cecilia. Att ta del av andra kulturer, lära känna lärare i andra länder och uppleva olika sätt att undervisa har varit mycket lärorikt. Arbetet som volontär beskriver hon som mycket givande och intressant och hon rekommenderar andra att göra likadant.
De upplevelser och erfarenheter som Cecilia fått som volontär tillsammans med kollegorna i Teachers Across Borders, kommer hon själv att berätta om på Pedagog Mälardalen genom en blogg som startar senare i år.