Datum 2022-03-14

Carl Hamilton om den politiska makten och brutna löften

Den 31 mars arrangeras ”Statsvetardagen 2022 - Demokrati, makt och medborgarskap”. Fokus riktas mot högaktuella samhällsvetenskapliga frågor som kan få påverkan på höstens kommande val. Under dagen kommer Carl Hamilton diskutera hur den politiska makten i Sverige fungerar.

Carl Hamilton – författare och ekonom som grundade undervisningen i affärsetik vid Handelshögskolan i Stockholm – är en av talarna under årets Statsvetardag. Under föreläsningen kommer han att berätta om 30 år som förändrade Sverige från Landet lagom till ett extremt land.

– De senaste 30 åren har makthavarna i Sverige satsat på stora riskabla projekt som alla har misslyckats. Någon opposition fanns inte, alla var överens, säger Carl.

– Under Statsvetardagen kommer jag att berätta om hur makthavarna i Sverige ställde ut fantastiska löften till sina väljare: en skola i världsklass, en blågul försvarsmakt som skulle användas över hela jorden, Europas första mångkulturella nation och en pandemibekämpning där varje smittad räknades som framgång. Allt slutade i kaos. Ingen ställdes till svars.

Hur styrs Sverige egentligen?

Inför valet 2022 ställer sig Carl därför frågan: Hur styrs Sverige egentligen? En fråga han ser fram emot att få diskutera med Statsvetardagens besökare.

– Jag ser fram emot spännande diskussioner om hur den politiska makten i Sverige fungerar bortom slagorden, och vilka verkliga utrymmen för att påverka som finns för medborgaren.

Med sin föreläsning hoppas Carl kunna ge besökarna en tankeställare och bidra till ett mer kritiskt förhållningssätt till våra makthavare.

Carl drivs av sitt intresse för det nya Sverige och 23 mars släpps hans nionde bok De ofelbara: historien om tre decennier som förändrade Sverige.

Under 1990-talet ledde Carl tv-programmet Dilemma där olika påhittade men realistiska scenarion diskuterades med inbjudna gäster. Många av de ämnen som diskuterades i programmet är aktuella än idag.

Mer information och anmälan

Under Statsvetardagen kommer även andra inbjudna föredragshållare och MDU:s egna forskare i ämnet statsvetenskap att medverka både som föredragshållare och i panelsamtal. Dessutom kommer MDU:s studenter och övriga deltagare att få möjlighet att ställa kluriga frågor till de medverkande.

Statsvetardagen är öppen för alla som är intresserade av samhällsfrågor. Har du frågor om arrangemanget är du välkommen att kontakta avdelningschef Anna Johansson.

Varmt välkomna!

Anmälan till Statsvetardagen