Datum 2022-05-12

"Pluggpeppen gav mig en push att testa marklyft med skivstång för första gången"

Linnéa Jirsäter är 27 år och bor i Västerås. Hon pluggar tredje terminen på förskollärarprogrammet och är en av årets deltagare i Pluggpeppen.

– Pluggpeppen är ett bra initiativ! Det är kul att utmana både sig själv och andra. I slutändan gör vi detta tillsammans som en rolig grej, säger Linnéa.

När Linnéa inte pluggar så tränar hon styrketräning och fyndar på loppis. Hon tränar för att få energi, bli stark i kroppen och för att hon tycker att det är bra för hennes mentala hälsa.

– Pluggpeppen gav mig en push att testa marklyft med skivstång för första gången. Det är något som jag velat göra väldigt länge, men inte vågat. Mitt mål är att så småningom kunna lyfta riktigt tungt, säger Linnéa.

Hennes bästa tips är att träna för att det är kul och inte för att man måste. Att man ska välja aktiviteter som tilltalar för att kunna hålla motivationen uppe. Bästa sättet tycker hon är att testa sig fram för att hitta just den träningsformen som passar.

Pluggpeppen slutar den 23 maj och i skrivandets stund ligger förskollärarna på plats 26. Det återstår att se om laget kan klättra högre upp i leaderboarden. Men alla har de vunnit, för alla blir smartare, gladare och roligare av att röra på sig.