Datum 2022-05-04

"Jag vill få bättre kondition men siktar också på att göra en Ironman triathlon någon gång i livet"

Linus Eriksson bor i Kungsör och pluggar civilingenjörsprogrammet inom industriell ekonomi i Eskilstuna. Ett av hans största intressen är träning. Dels för att han gillar att röra på sig men också för att han tycker att det är roligt att följa sin fysiska utveckling.

– Man mår bra, speciellt efter långa plugg- och arbetsdagar. Idag är jag rätt så allsidig när det kommer till träningen, då jag känner att det blir lättare att få passen gjorda när man tränar åtta pass i veckan, varav fyra av dessa är styrkepass och fyra är konditionspass, säger Linus Eriksson.

Linus började med styrketräning för cirka sju år sedan och då också MMA och thaiboxning. Idag ser träningen nästa likadant ut förutom att han tränar ännu mer kondition, såsom simning, cykling och löpning.

– Jag vill få bättre kondition men siktar också på att göra en Ironman triathlon någon gång i livet. Just nu satsar jag på en svensk klassiker och några mindre lopp. Träning är en del av mig och också något som krävs i mitt jobb som jag har vid sidan av studierna, som deltidsbrandman, säger Linus.

Linus skulle vilja testa bouldering, det vill säga klättring på klipp/stenblock med en crashpad under sig. Hans bästa träningtips till andra är att skapa rutiner och följa dem, även de dagarna man inte känner sig motiverad. Han tipsar också om att man ska vara källkritisk till allt man läser om kost och träning på till exempel sociala medier.

– Det är viktigt att hitta rätt information/forskning om ett så viktig ämne som kost och träning - att skapa en egen livsstil till sig själv och inte kopiera någon annans. Allt är vi olika individer och allt vi gör är individuellt, speciellt kostvanor.

Linus tycker att Pluggpeppen har ett bra syfte och uppmuntrar väl till bättre folkhälsa. Han är övertygad om att det hjälper individer att få intresse för träning och de tävlingsinriktade att träna ännu mer.

• Datum 2022-05-04
  • Artikeltyp Aktuellt

Prova på klättring / bouldering helt kostnadsfritt

Nu kan du som är med i Pluggpeppen prova på klättring / bouldering helt kostnadsfritt! Mälardalens studentkår i samarbete med Klättercentret i Västerås, ger dig chansen att testa sporten under två veckor.

om Prova på klättring / bouldering helt kostnadsfritt