Datum 2022-01-01

Satsning för en framtid med fler kvinnliga ingenjörer

Forskning visar att tjejer riskerar att tappa sitt teknikintresse i 11–12 årsåldern, om intresset inte stimuleras. Därför satsar MDU, Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och Örebro universitet (ORU) på att få fler att behålla intresset genom konceptet Vera, där tjejer i årskurs 4–6 får möjlighet att testa på ingenjörsyrket.

– Genom Vera-konceptet vill vi inspirera unga tjejer att satsa på en karriär inom teknik, få fler kvinnliga studenter på våra ingenjörsutbildningar och fler kvinnor inom ingenjörsyrket, säger Natalie Agerskans, projektledare för Vera-konceptet på MDU.

Samhället behöver fler kvinnliga ingenjörer

– Eftersom majoriteten av ingenjörer idag är män syns detta även på våra produkter. Till exempel är polisens skottsäkra västar endast anpassade efter mäns kroppar, vilket gör att de skyddar kvinnorna sämre. Genom att locka fler tjejer till ingenjörsutbildningar kan vi skapa ett mer jämställt samhälle på flera plan, säger Elvira Synnelius, projektledare på MDU.

Förebilder och verkliga problemlösningar – två sätt att stimulera intresset

Konceptet Vera är uppkallat efter Vera Sandberg – Sveriges första kvinnliga ingenjör – och syftar till att inspirera unga tjejer till att bli ingenjörer. Konceptet lanserades 2019 och är framtaget av MDU, Volvo CE och Ulrika Sultan från Linköpings universitet (LiU), som forskar om flickors teknikintresse och hur det kan bibehållas upp till vuxen ålder. Nytt för i höst var att konceptet innehöll både digitala och fysiska aktiviteter och att även Arvika kommun deltog. Under hösten deltog 103 mellanstadietjejer från Skiftingehus skola och Lagersbergsskolan i Eskilstuna, Stocksätterskolan i Hallsberg samt Gateskolan i Arvika.

– Under de tre veckor som tjejerna deltog fick de genom digitala workshops träffa kvinnliga förebilder, jobba med att lösa verkliga problem åt de lokala Volvo CE-fabrikerna och veta mer om de möjligheter som kommer med ingenjörsyrket, säger Natalie Agerskans.

Lösa verkliga utmaningar som Volvo CE står inför

De tjejer som deltog fick bland annat träffa forskaren Ulrika Sultan, ingenjörer på Volvo CE och ingenjörsstudenter från MDU och ORU. Utöver träffarna fick eleverna arbeta praktiskt med sex verkliga utmaningar som Volvo CE står inför, där ingenjörerna och ingenjörsstudenterna fungerade som stöd och handledare.

-Vera är ett superbra koncept för att få fler tjejer intresserade av teknikämnet men också ett projekt som låter elevernas kreativa sidor utvecklas. I Vera får eleverna i grupp möjlighet att se att allas olika sätt att tänka är viktiga och behövs för att omvandla ett problem till en färdig lösning. Kort och gott ett kul koncept som på ett kreativt sätt får tjejer att få upp ögonen för teknik och ingenjörsyrket, säger Petra Ek, lärare på Lagersbergsskolan.

Samtidigt som Vera-konceptet genomförs tillsammans med tjejerna på de deltagande skolorna har MDU även projektet Allan för killarna i samma klasser, men med fokus på utbildningar och jobb inom hälsa, vård och välfärd. Den 10 december 2021 avslutades årets upplaga av Vera-konceptet med slutpresentationer från eleverna.