Datum 2022-04-12

MDU-sopran vinner prestigefullt Joel Berglund-stipendium

Marta Cecilia Saelöen, operastudent vid Musik- och operahögskolan Mälardalens universitet, vann årets prestigefulla Joel Berglund-stipendium.

– Det är en stor ära. Inte bara att få framföra min sång inför denna jury, bestående av framstående operasångare, utan också att få ta emot erkännande. Det motiverar och inspirerar mig verkligen att bli tilldelad detta stipendium med den tuffa konkurrensen, säger Marta Cecilia Saelöen.

Just nu studerar hon sitt sista år på kammarmusikprogrammet vid Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet, där hon studerar för sångprofessor Lena Hellström-Färnlöf. Innan dess har hon studerat på Malmö latins gymnasieskola, med klassisk sång som spetskompetens. Därefter spenderade hon två år i Vadstena på musikutbildningen, där Anders Düring var hennes sångpedagog.

– Tillsammans med min sångprofessor, Lena Hellström-Färnlöf, förberedde jag mig inför auditionen. När dagen kom åkte jag till Stockholm med fjärilar i magen för att prestera mitt bästa. Lena undervisar på ett hälsosamt, lärorikt, roligt och inspirerande vis och motiverar mig till att bli en bättre sångerska, säger Marta Cecilia.

Joel Berglund-stipendiets jury bestod i år av följande operasångare: Alexandra Büchel, Katarina Dalayman, Göran Eliasson och Carl Ackerfeldt. Den andra stipendiaten var mezzosopranen Rebecka Wallroth, som för närvarande studerar vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.

– Tänk att en sångstudent som valt Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet får detta stipendium, tillsammans med en sångstudent från en välrenommerad sångutbildning i Wien. Det var många sångare som kom från Sverige och övriga Europa för att göra audition på Kungliga operan i Stockholm. Stipendiet är så otroligt ärofyllt för Marta och för oss på MDU, och det är även väldigt glädjande att vi står oss i den stenhårda konkurrensen där ute i världen, säger sångprofessor Lena Hellström-Färnlöf och avslutar:

– Marta har alla förutsättningar för att komma riktigt långt med sin sång! Hon är målmedveten, har en förtrollande vacker klang och ett berörande uttryck. Det är en fröjd att få vara hennes sånglärare och coach och följa med på denna spännande resa, säger Lena Hellström-Färnlöf.

Juryns motivering

”Marta Cecilia Saelöen har en röst som fyller hela rummet med välljud och hennes flödiga sopran har det lilla extra som berörde oss mycket. Hon har en fin personlighet och konstnärlighet i sin röst som vi tror hon med tiden kommer att blomma ut med på de stora scenerna.”

Joel Berglund-stipendiet administreras och delas ut av Kungliga Teaterns Solister. Stipendiet instiftades 1986 och fondens ändamål är att bistå unga sångstuderanden.

Utvecklas till att nå din fulla potential vid våra musik- och operautbildningar