Datum 2022-04-29
Artikeltyp Porträtt

"Jag använder ofta träningen som ett medel till att få en extra kick av energi och fokus"

Lova Libert är en av många studenter som är med i årets hälsoutmaning Pluggpeppen. Hon tävlar för ämneslärarna och ser det som en möjlighet till att klappa sig själv på axeln.

Lova Libert växte upp i USA för att sedan flytta till Sverige som åttaåring. Hon läser ämneslärarprogrammet i svenska och engelska då det föll sig naturligt för henne att vilja utveckla sina kunskaper kring de språk hon talar och kallar för modersmål.

Hon är med i Pluggpeppen fär att det är ett roligt sätt att tydliggöra de aktiviteter som hon gör under dagarna.

– Det här är mitt första år där jag deltar, så det ska bli spännande att se hur många poäng det går att få. Träningen är dels ett lagom avbrott i en annars hektisk vardag med studier och jobb. Men jag använder också ofta träningen som ett medel till att få en extra kick av energi och fokus - mycket mer effektivt än en tupplur, säger Lova Libert.

De aktiviteter hon registrerar i appen är i stort sett redan rutiner som finns i hennes vardag.

– Mitt mål är att fortsätta med mina rutiner, men Pluggpeppen är en härlig ursäkt att få klappa sig själv lite på ryggen och verkligen se hur mycket som hinns med, säger Lova Libert.

Pluggpeppen slutar om tre veckor, den 23 maj och i skrivandets stund ligger ämneslärarna på plats 24. Det återstår att se om laget kan klättra högre upp i leaderboarden. Men alla har de vunnit, för alla blir smartare, gladare och roligare av att röra på sig.