Datum 2021-09-07

MDH laddar för fest tillsammans med Eskilstuna

På torsdag startar den tre dagar långa Kunskapsfesten – Eskilstunas nya vetenskapsfestival.

– Ny kunskap och innovation är, och har alltid varit, det som driver samhället framåt och bidrar till framtidstro, säger Jonas Stier, professor i socialt arbete på Mälardalens MDH.

MDH har redan idag en hög andel studenter som kommer från studieovana hem. Genom Kunskapsfesten hoppas MDH kunna sänka trösklarna till högre utbildning ytterligare.

MDH har en viktig roll när det gäller att sprida kunskap och också att motivera människor till att lära sig saker genom hela livet. En högskola ger avtryck både i miljön och kulturen på orten, och där det finns en högskola eller ett universitet blir det en motor för utveckling i området.

Genom Kunskapsfesten vill MDH också skapa tilltro till forskningen i tider där vetenskap allt oftare ifrågasätts.

– Att vi lyssnar på varandra, delar med oss av våra kunskaper och samverkar är nödvändigt för att vi ska kunna möta de stora utmaningarna och hitta lösningar på dem – både på lokal, regional, nationell och global nivå. Samtidigt som vi på MDH har mycket kunskap vi gärna vill dela med oss av, har vi också saker att lära från resten av samhället. En kunskapsfest är ett sätt att få människor med olika bakgrunder och perspektiv att mötas och lära av varandra, säger Jonas Stier.

Kunskapsfesten – Eskilstunas nya vetenskapsfestival

Den 9–11 september 2021 pågår Kunskapsfesten både på plats i Eskilstuna och digitalt. Vi ses för att lära, upptäcka och ha kul tillsammans. Kunskapsfesten arrangeras av Eskilstuna kommun i nära samarbete med MDH och i samverkan med långsiktiga finansiärer och partner.

Kunskapsfestens vision:

”En festival som på ett lockande sätt väcker nyfikenhet och vilja att lära hela livet, som sänker trösklarna till högre utbildning och skapar en tilltro till forskning, framtiden och vår demokrati. Vår festival skapar positiva associationer till Eskilstuna som ​utbildnings- och studentstad.”

Kunskapsfestens webbplats Länk till annan webbplats.

Eskilstunas nya vetenskapsfestival
ska göra fler nyfikna på högre studier

Den 9–11 september 2021 går Eskilstunas nya vetenskapsfestival Kunskapsfesten av stapeln. Festivalen arrangeras av Eskilstuna kommun och MDH tillsammans med Sparbanken Rekarne som huvudpartner.

Festivalen syftar till att sänka trösklar till högre utbildning och samtidigt skapa en högre tilltro till forskning och framtid.

Mer information och fullständigt program på kunskapsfesten.se Länk till annan webbplats.