Datum 2021-09-24

”Jag har det jag behöver för att bygga en bra framtid”

Natalie Carrasco kom till Idélab för att utveckla sitt befintliga företag inom grafisk formgivning och webbutveckling. Istället hittade hon sin nya nisch och ser fram emot att testa sitt koncept i skarpt läge.

- Jag har min egen firma där jag jobbar med projektbaserade konsultuppdrag hos reklambyråer och produktionsbolag. Nu har det, genom acceleratorprogrammet, formats till att det ska bli mer utav ett kreativt utbildningsföretag, säger Natalie.

Hon berättar att hon har utvecklats inom sin roll som workshopledare och i framtiden vill hålla i workshops och föreläsningar och utbilda inom tidsoptimering och projektledning.

- För mig var idén om att kunna ha workshops kanske något jag inte riktigt trodde på i början. Men det var i samråd med Idélab som jag förstod att jag visst det kan göra det och kan lägga till det till min repertoar. Jag har börjat vänja mig vid tanken på att jag har något att dela med mig av, säger Natalie.

Natalie läser ämneslärarprogrammet på MDH. Under sin studietid hade hon jobbat fram en grundidé om att hon ville starta någon form av institution där man får kunskap och jobbar kreativt. Idén om att leda workshops inom tidsoptimering och projektplanering var något som växte fram under tiden på Idélab och acceleratorprogrammet, dels genom coachande samtal, dels genom föreläsningar och möten tillsammans med andra kursdeltagare.

- När vi hade slutpresentationen kände jag att det här har verkligen hjälpt mig att utveckla min idé. Det blev kanske inte exakt hur jag trodde det skulle bli från början, men det har väckt frågor och nyfikenhet kring andra grejer som jag är intresserad av att göra. Jag har även utvecklats som person.

Under de senaste månaderna har hon funderat på vad som ska bli hennes primära målgrupp och har kommit fram till att hon vill lägga fokus på gymnasieelever och högskolestudenter. Natalie har de senaste åren jobbat som gymnasielärare vid sidan om studierna. Hon har märkt att studenter, på både gymnasie- och högskolenivå, ofta känner att tiden inte räcker till. Det är något hon tror att hon kan hjälpa till med.

- Jag kände också så när jag flyttade till Västerås och bollade tre olika jobb och studier samtidigt. Men jag fick det att funka, säger Natalie och berättar att hon genom sina studier och jobb har förstått vikten av återhämtning och att det är en stor del av att vara produktiv.

Hon menar att man måste ge sig själv tid att återhämta sig och göra saker som inte har med prestation att göra. Ett tips är att faktiskt planera in tid för återhämtning och se till att det blir kvalitetstid.

Natalie ser fram emot att ta examen och ge sig ut på arbetsmarknaden. Men om hon fortsätter att jobba som gymnasielärare eller satsar helhjärtat på sitt företag, eller en kombination av de båda – det återstår att se.

- Hade jag hittat till Idélab redan i början av min utbildning hade de kanske haft en ännu större inverkan på mig och kanske format mig ännu mer. Jag hade kanske kunnat göra kreativa projekt och utveckla kreativa projekt kopplat till min utbildning mycket mer, nu kom det på slutet.- Jag är inte nervös inför framtiden, utan jag känner att jag har det jag behöver nu för att bygga en bra framtid, säger Natalie samtidigt som hon påpekar att hon tycker att det är synd att hon inte upptäckte Idélab tidigare.