Datum 2021-09-24

Att starta företag var en självklarhet för Elisabet

Att starta företag var något som kändes naturligt för Elisabet Araujo Hofverberg, men hon kände att hon behövde hjälp med att navigera allt som man behöver tänka på när man startar eget. Hon vände sig till Idélab för att få rätsida på allt.

- Acceleratorprogrammet kändes väldigt viktigt för mig. Att jag fick gå det programmet hjälpte mig förstå var jag skulle börja, och jag fick hjälp och guidning, säger Elisabet.

Hon pratar varmt om föreläsningarna som ingår i acceleratorprogrammet och att de har varit viktiga ur ren informationssynpunkt men även för självkänslan.

- För mig har det varit väldigt viktigt att få gå på dessa föreläsningar då det har hjälpt mig att bygga på mitt självförtroende och självsäkerhet när det kommer till att starta företag.

Elisabet läser informativ illustration på MDH, och i framtiden vill hon jobba som illustratör. Hon vill jobba med allt från att designa förpackningar till att jobba med redaktionellt material för tidningar eller magasin. Elisabet berättar att hon framförallt jobbar digitalt men att hon även jobbar för hand.

- Jag har tyckt att det har varit väldigt roligt att måla med olja, men det blir mest digitalt på senare tid, säger hon.

Det har alltid varit Elisabets ambition att starta eget företag och bli sin egen chef.

- Jag tänkte att det inte riktigt är som andra jobb där man utbildar sig och sedan börjar jobba på något ställe. Som illustratör är man oftast sin egen chef. Jag ville gå den vägen och jobba självständigt, säger hon.

Elisabet berättar att hon satsar på att främst jobba med redaktionellt innehåll, reklamböcker och förpackningar. Hon vill att hennes illustrationer ska berätta en historia eller beskriva en idé.

- Drömuppdraget är att få göra illustrationer för New York Times, säger Elisabet och berättar att hon i framtiden skulle vilja ha sin egen studio varifrån hon kan jobba med sina projekt.

Elisabet har redan haft några mindre uppdrag, men hon räknar med att företaget drar igång ordentligt till hösten. Innan dess jobbar hon på att skapa innehåll och en marknadsföringsplan för sin webbsida och Instagramkonto.

- Jag har redan fått in uppdrag från kunder via mitt Instagramkonto och min hemsida, men jag känner att jag behöver jobba mer på att nå ut till folk. Det känns bra och spännande att få jobba mer med företaget, säger Elisabet.

Elisabets Instagram hittar du här: e_hofverberg
Elisabets hemsida hittar du här: gullihofverberg.myportfolio.com