Datum 2021-10-13

Ytterligare uppväxling när MITC fyller 10 år

Mälardalen Industrial Technology Center (MITC) startades 2011. Med ett ben i både industri och akademi (MDH) har en samverkansplattform byggts upp, som ägs och drivs av industrin och MDH gemensamt. Verksamheten är snabbfotad och inkännande för behoven i båda världarna och har sedan starten genererat projekt som gett direkta och viktiga resultat för företag, högskola och region. Nu fyller MITC 10 år och passar på att växla upp verksamheten igen.

– MITC fortsätter sin starka utvecklingsresa som går hand i hand med att MDH blir universitet. Vi har planer för fysisk expandering som innebär en fördubbling av ytan i våra lokaler på 1000 kvm, i Munktellstaden i Eskilstuna. Det kommer att ge oss möjlighet att bjuda in fler industriföretag att delta i våra projekt, säger Anna Bird, verksamhetsledare MITC/MDH.

MITC leder också ett av 15 prioriterade bidrag att blir en European Digital Innovation Hub, inom EUs stora satsning Digital Europe som ska snabba på den digitala omställningen i Europa. Satsningen samlar de starkaste aktörerna inom produktionsforskning och utveckling i Sverige och ska ge fler underleverantörer tillgång till den tekniska expertis som finns vid hubbens lärosäten och labbmiljöer.

Under 10 år har MITCs fokus varit att utveckla, stödja och inspirera till arbete i samproduktion för både företag, studenter och forskare. Detta har skett genom till exempel behovsstyrda exjobb, studentprojekt och forskningsprojekt genom koordinatorer. Gemensamt för samtliga projekt är att de lyssnat till industrins behov kopplat till produktion och teknikomställning.

– Jag tror på samtidens sätt att jobba där vi bryter hierarkier och barriärer med en fot i akademin och en fot i industrin, säger Anna Bird.

Plattform för ny teknik och industriella processer

Projekten på MITC har genererat ett antal viktiga satsningar inom digitalisering, stöd till underleverantörer inom fordonsindustrin och omställning kopplat både till förändringsledning och Lean production. Under de senare åren har även satsningar mot nya tekniker skett, som till exempel simulering, 3D/AM, ökat nyttjande av ERP system, Internet of Things och andra allt mer viktiga områden. Totalt har MITC jobbat med cirka 200 SME-företag i utvecklingsinsatser.

– Morgondagens kompetens är den enskilt viktigaste faktorn för företagens konkurrenskraft, vilket innebär att våra globala företag i regionen och MDH tillsammans kommer att spela en central roll som en plattform för ny teknik och effektiva industriella processer, säger Michael Rydell, verksamhetsledare på MITC.

MITC finansieras av Eskilstuna Kommun, MDH samt några av regionens industriföretag; Volvo CE, Volvo GTO, GKN, Hexagon, Alfa Laval och Region Sörmland.

Den 28 oktober hålls ett jubileumsevent på MITC, med flera företagsrepresentanter och keynote speaker Claudia Olsson, VD Stellar Capacity, Entreprenör och utsedd Young Leader av World Economic Forum.

Läs mer om MITCs verksamhet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.