Datum 2022-03-21
Artikeltyp Porträtt

"Jag är en stolt student från MDU"

Bild på Erik Lehikoinen, tidigare student vid programmet International Business Management

Erik Lehikoinen studerade International Business Management vid MDU. Han är bosatt i Helsingfors, men hans nuvarande affärsverksamhet tar honom runt om i världen. – Jag är en stolt student från MDU, säger Erik.

Erik är vice ordförande för global försäljning på ettt finskt företag som heter Logmore. Han ansvarar för ”go-to-market”- och internationaliseringsstrategin, inklusive att bygga upp och finslipa försäljningsprocessen och leda ett internationellt team.

– Utöver Logmore ger jag fortfarande råd och coachar nystartade företag med deras go-to-market-, internationaliserings- och insamlingsstrategier. Via mitt konsultföretag investerar jag i deep tech- och högtillväxtföretag och jag är också medlem i olika rådgivande nämnder för olika riskkapitalbolag och andra mindre företag.

Hur har du haft nytta av dina studier vid MDU?

– I min första marknadsföringskurs tog vår lärare upp begreppet "varför" på bordet. Jag älskar den frågan och på MDU kände jag mig verkligen privilegierad eftersom lärarna var mycket angelägna om att hjälpa mig oavsett hur många gånger jag frågade. Den öppna dörren till lärarnas kontor var också ett fantastiskt privilegium och än i dag minns jag många intressanta samtal som inleddes med en enkel fråga som "varför föreläste du så länge om x och y". Lärarna gillade att föra dessa diskussioner utanför lektionerna, vilket verkligen främjade min hunger efter att tänka längre än vad som står i boken och koppla ihop fler punkter.

– Utan människorna och de inlärningsmetoder jag stötte på vid MDU skulle jag inte vara rustad för att leda globala team och förstå världen. Jag har behållit de flesta av mina anteckningar från mina föreläsningar och fortsätter att gå tillbaka till dem. Ju mer jag arbetar, desto mer meningsfullt verkar det gamla studiematerialet vara. Jag får se hur jag känner mig om 20 år.

Vad har du arbetat med sedan du slutade studera?

– Direkt efter att jag slutade på MDU arrangerade jag tennisläger i Spanien för svenska familjer och fortsatte att leta efter ytterligare möjligheter till internationalisering. Jag började min masterutbildning i Small Business & Entrepreneurship vid universitetet i Groningen i Nederländerna. I samband med studierna ville jag omsätta teorin i praktiken och använde mitt konsultföretag för att ge råd och hjälpa finländska nystartade företag att internationalisera.

– Ett av mina konsultuppdrag fick mig att bli så entusiastisk över området maskininlärning (ML) att jag gick all in och skaffade min första aktiepost i ett deep tech-företag som fokuserar på ML inom containerlogistikscenen. Jag tog över som CCO för det företaget och expanderade verksamheten till Europas hamnhuvudstad Rotterdam. Jag var ansvarig för den kommersiella strategin, internationalisering och investerarrelationer. Vi tog in riskkapital i ett par framgångsrika rundor som gjorde det möjligt för oss att fortsätta med den tekniska utvecklingen och finslipa vår go to market-strategi.

Hur ser du på framtiden - vad kommer du att arbeta med om fem år?

– Det som Jeff Bezos har betonat många gånger när han talar om Amazons framtida strategi är väldigt coolt. Han talar om varför man inte ska oroa sig för mycket för hur världen kommer att förändras under de kommande åren. Istället vill han och teamen på Amazon ta reda på vad som inte kommer att förändras. Detta synsätt gör det möjligt för Amazon att skapa effektivare strategier och ger den klarhet som krävs för ett effektivt genomförande. Det finns så många variabler som man inte kan säkra eller kontrollera när det gäller hur världen kommer att förändras.

– I enlighet med samma tankegång kommer jag inte att sluta längta efter mer information och erfarenheter och undersöka hur världens ekonomiska maskin fungerar. Därför kommer jag att fortsätta investera i företag i tidiga skeden. Dessutom vill jag verkligen se ett ungt företags tillväxtväg hela vägen till en börsintroduktion. Tiden får utvisa om detta kommer att ske genom att driva någon annans företag eller starta något eget.