Datum 2021-03-10

Tips för dig som ska skriva högskoleprovet

Eftersom högskoleprovet mäter allmänna färdigheter och kunskaper inom flera områden är det svårt att plugga in saker i förväg. Däremot kan du förbereda dig! Nedan presenteras värdefulla tips till dig som ska skriva högskoleprovet.

Du förbereder dig bland annat genom att öva upp dina kunskaper inom de områden som högskoleprovet innefattar. Provet mäter dels dina förmågor i matematik och logik, dels dina kunskaper i läsförståelse på både svenska och engelska samt ord– och begreppsförståelse.

• Öva på gamla prov. UHR, Universitets– och högskolerådet, erbjuder gratis övningsmaterial på sin webbsida i form av gamla prov. Genom att öva på dessa får du en uppfattning om hur provet är strukturerat. Du kan även skriva ett gammalt prov inom de givna tidsramarna för att få en känsla av hur det riktiga provet kommer gå till.
  • Läs mycket. Förbered dig genom att läsa olika typer av texter på både svenska och engelska. För att få en bredd i läsningen kan du variera dig mellan skön– och facklitteratur, dagstidningar och tidskrifter.
  • Repetera matematik. Högskoleprovets svårighetsgrad vad gäller matematiken motsvarar gymnasiets Matematik A eller Matematik 1B. Repetera genom att använda böcker från högstadiet och gymnasiet. UHR tipsar även om webbsidan matteboken.se.
  • Öva på diagram och tabeller. I en del av högskoleprovet testas nämligen din förmåga att avläsa och förstå diagram och tabeller.

Praktiska förberedelser

Kontrollera att du har med dig allt som behövs för att kunna skriva provet. Se även till att få tillräckligt med sömn innan.

• På Studera.nu finns en särskild sida om hur smittspridning förebyggs i samband med provet Länk till annan webbplats., som har utökats med information om att använda munskydd.
  • Vilka material är tillåtna under provet? De material du får och behöver ha med dig är blyertspenna, suddgummi, överstrykningspenna och en vanlig rak linjal. En genomskinlig linjal gör det lättare att följa rader och skalor.
  • Ta med dig en giltig legitimation. Dubbelkolla så att du har en giltig legitimation som är godkänd av UHR.
  • Förbered mat, dryck och mellanmål. Under provets olika delar kommer du inte få möjlighet att äta eller dricka. Utnyttja därför rasterna till att få i dig ny energi och vätska.

Under provdagen

• Var där i god tid. På grund av restriktioner i och med coronaviruset kan det ta längre tid vid inpasseringen och legitimationskontrollerna. För att motverka köbildning är det viktigt att lyssna på provpersonalen.
  • Lyssna på anvisningarna för provet. Lyssna uppmärksamt på provledaren så du inte missar någon viktig information.
  • Om du behöver anteckna. Det är tillåtet att anteckna stödord i provhäftet, men inte i svarshäftet.
  • Läs noggrant. Se till att läsa igenom uppgifterna ordentligt för att undvika att du missförstår eller missar något.
  • Fastna inte. Slösa inte tid genom att stanna kvar vid samma uppgift för länge. Om en uppgift är svår kan du återvända till den senare.
  • Dubbelkolla dina svar. Har du tid över är det bra att bläddra igenom svarshäftet ifall du missat någon uppgift.

Universitets och högskolrådet (UHR) Länk till annan webbplats.

Studera.nu Länk till annan webbplats.

Stort lycka till på provet!