Datum 2021-03-29

Så förbereder lagidrotten dig för studentlivet

Har du varit aktiv inom en lagidrott? Eller är du fortfarande aktiv? Dina erfarenheter kan på olika sätt komma till nytta under din studietid.

Du har utvecklat en samarbetsförmåga

En god kommunikation och ett gott samarbete är många gånger det som lägger grunden för en fungerande lagdynamik. Under din studietid kommer du möta många nya människor. En del kommer vara din raka motsats, medan du sannolikt kommer känna igen dig i andra. Du kommer snabbt märka att din vana att samarbeta med olika människotyper är värdefullt även i studentlivet. Inte minst när du skaffar dig nya vänner, men också i situationer som rör grupparbeten och studiegrupper.

Du vågar satsa

Risken finns att du blir av med bollen, men då är det bara att kämpa för att få tillbaka den. Du kanske snubblar på vägen, men då reser du dig upp igen. Ibland kommer du missa mål, andra gånger sätter du den i krysset. Huvudsaken är att du vågar skjuta. För som du säkert redan vet – om du aldrig skjuter kommer det heller aldrig bli mål. Att våga är många gånger receptet på utveckling! Inom lagidrotten såväl som i studentlivet.

Du är en lagspelare

Att du är en lagspelare öppnar upp för ett naturligt utbyte av kunskaper, studietips och tidigare erfarenheter med dina kurskamrater. Som lagspelare är du också van att ta ansvar och respektera andra. Detta är värdefulla egenskaper både under studietiden och i ditt framtida arbetsliv.

Du uppskattar gemenskapen

Det fina med lagidrott är att den tenderar att förena olika människor med ett gemensamt intresse. Och vet du vad, att studera på högskolan gör detsamma! Även om du och dina kurskamrater har olika erfarenheter i bagaget kommer ni många gånger finna drivkraft och stöttning i det gemensamma. Det kan vara allt ifrån att klara en tenta eller diskutera livets stora frågor till att utvecklas, ha roligt på vägen och så småningom ta examen ihop.

Du tar egna initiativ och är driven

Att du kan lita på dig själv och dina förmågor, ta egna initiativ och fatta snabba beslut är någonting som är till nytta varje dag i studentlivet. Dessutom har lagidrotten förmodligen gett dig drivkraften att fortsätta kämpa även när det blåser motvind.