Datum 2021-03-29

Så får du studielånet att räcka hela månaden

Det är inte direkt någon hemlighet att det kan vara utmanande att få studielånet att räcka till. Nedan listas några tips på vad du som student kan göra för att hålla dig inom din budget.

Planera din ekonomi

Skaffa dig en överblick över dina inkomster och utgifter genom att skriva ned dem svart på vitt. Därefter kan du lägga upp en plan. Om du har en tajt budget är det extra viktigt att hålla koll på vart småkostnader går. Finns det något du kan minska på eller finns det några vanor du kan förändra?

Sparbanken Rekarne har tagit fram ett förslag Länk till annan webbplats. på hur man som student kan lägga upp sin budget under en månad. I kalkylen inkluderas även ett sparande.

Utnyttja studentrabatter

Många företag har studentrabatter. Via Mecenatkortet och Studentkortet finns det till exempel olika erbjudanden och rabatter som gäller hos internetbokhandlar, mobiloperatörer och diverse andra företag. En del lokala butiker och restauranger har även studentrabatt för de som kan visa upp sitt MDH-kort.

Kurslitteratur – låna eller köp begagnad

Högskolebiblioteket Länk till annan webbplats. i Eskilstuna och Västerås finns kurslitteratur att låna hem respektive att läsa på plats. En del böcker går även att låna digitalt. Om du behöver köpa böcker finns det flera nättjänster för begagnad kurslitteratur. Några exempel är Campusbokhandeln, Studentapan och Bookis. Där kan du även sälja böcker du inte längre har användning för.

Planera dina måltider

När du behöver hålla dig inom en budget kan det vara till stor hjälp att planera måltider innan du handlar. Att laga storkok är både ekonomiskt och tidseffektivt! Det gynnar din ekonomi att ta med en matlåda istället för att äta ute. Matpriskollen, Karma och Matsmart är tre app– och webbtjänster där du kan hitta mat till en billigare peng.

Bostadsbidrag

Beroende på din ålder och livssituation kan du ha rätt till bostadsbidrag. Läs mer om kriterierna på Försäkringskassans hemsida Länk till annan webbplats..

Shoppa second hand

Ett sista tips är att shoppa second hand när du behöver införskaffa prylar och kläder. Förutom fysiska second hand-butiker finns det numera en uppsjö av olika webbsidor och appar där du kan fynda begagnat.