Datum 2021-03-26

Så anmäler du dig till en utbildning

Har du bestämt dig för att börja plugga? Vad roligt! Guiden nedan går igenom det du behöver veta för att anmäla dig till våra utbildningar.

Skapa ett konto på antagning.se

Du anmäler dig via antagning.se. Till att börja med behöver du skapa ett konto. Därefter kan du anmäla dig till olika utbildningar. Alla utbildningar du anmäler dig till hamnar i en och samma anmälan.

Sök upp och lägg till utbildningar

Direkt på startsidan på antagning.se eller under ”Hitta utbildningar” i menyn kan du leta efter utbildningar. Du kan skriva in egna sökord samt kryssa i önskad studiestart. Du kan även filtrera bland utbildningarna genom att till exempel välja ett visst ämnesområde som intresserar dig. När du sedan lägger till utbildningar hamnar de under ”Mina val”. Efter att du skickat in din anmälan får du en bekräftelse via mejl.

Till höst- eller vårterminen kan du söka upp till 12 utbildningar medan du till sommaren kan söka högst sex stycken.

Sök utbildningar du är behörig till

För att bli antagen till ett program eller en kurs behöver du ha vissa förkunskaper. Behörighetskraven står angivna under respektive utbildning.

Har du svårt att avgöra ifall du uppfyller behörighetskraven? Rådfråga en studievägledare! Du är alltid välkommen att kontakta någon av våra studievägledare.

Prioritera dina valda utbildningar rätt

Det är viktigt att du placerar utbildningarna i prioritetsordning. Högst upp i anmälan ska du ange ditt förstahandsval, på plats nummer två sätter du utbildningen du näst helst vill bli antagen till och så vidare.

Om du inte prioriterar rätt riskerar du att bli struken från utbildningen du helst vill läsa. Detta eftersom du högst kan bli antagen till 45 högskolepoäng till höst- och vårterminen respektive 23 högskolepoäng till sommaren.

Bifoga viktiga dokument

Du kan behöva ladda upp dokument som till exempel innehåller äldre meriter, betyg från gymnasial vuxenutbildning eller meriter och betyg från utlandet. Läs mer på antagning.se eller via direktlänken längre ned.

Ändra din anmälan vid behov

Till och med sista anmälningsdag kan du ta bort och lägga till utbildningar samt ändra prioritetsordningen. Även efter sista anmälningsdag är det möjligt att ta bort utbildningar från din ansökan. Om du däremot ändrar i ordningen eller lägger till utbildningar räknas det som en sen anmälan, vilket påverkar dina chanser att bli antagen.

Sen anmälan

Ifall du missat sista ansökningsdag eller ändrat dig finns möjligheten att göra en sen anmälan till vissa utbildningar. Dock prioriteras ansökningar som kommit in i tid. Således kan antagningsbeskedet för en sen anmälan dröja.

Kontrollera dina uppgifter

När anmälan stängt kommer du så småningom få ett mejl från Antagningsservice. Du ska då logga in på ”Mina sidor” och kontrollera att allt ser rätt ut.

Antagningsbeskedet – glöm inte bort att svara

När det första antagningsbeskedet kommer får du återigen ett mejl skickat till dig. För att ta reda på om du blivit antagen, struken eller fått en reservplats loggar du in på ”Mina sidor”.

Om du inte svarar på det första antagningsbeskedet i tid blir du struken. Vidare bör du alltid tacka ja till en utbildning du vill påbörja – oavsett om du blivit antagen eller står som reserv. Lika viktigt är det att tacka nej till sådant du inte vill läsa. På antagning.se Länk till annan webbplats. finns det konkreta exempel på hur du kan tänka kring dina svar. Du behöver inte svara på det andra antagningsbeskedet.

Stort lycka till med din ansökan!

Antagning.se

Anmäl dig till höstens utbildningar senast den 15 april.

antagning.se