Datum 2021-03-10

Michela Cozza utsedd till ny medlem i styrelsen för EASST

Michela Cozza, universitetslektor i företagsekonomi vid IEO, har blivit utsedd till ny medlem i styrelsen för EASST - the European Association for the Study of Science and Technology.

EASST är ett professionellt nätverk för forskare och akademiker inom området Industriell organisation och ledning (IEO), för att främja vetenskap och forskning i området inom Europa, förbättra den vetenskapliga kommunikationen och utbytet inom forskningsområdet, öka synligheten av forskningsområdet för beslutsfattare samt stimulera och stödja undervisning i ämnet på alla nivåer.

- Jag är hedrad över möjligheten att representera det europeiska STS-nätverket. Jag kommer att vara en del av ett professionellt team av internationella forskare som jag kommer att arbeta tillsammans med för att ytterligare främja främja vetenskap och forskning inom området Industriell organisation och ledning i Europa, säger Michela Cozza.

Michela Cozza är utbildad sociolog och har en doktorsexamen i informationssystem och organisationer från University of Trento, Italy.

2016 började Michela Cozza tjänstgöra vid Mälardalens högskola och från 2021 är hon ämneschef inom organisation och ledning. Hennes nuvarande forskningsprojekt fokuserar på välfärdsteknologi och syftar till att studera förhållandet mellan "det sociala" och "det materiella" med avseende på digitaliseringens konsekvenser för vårdpraxis.

Michela Cozza är medlem i det nordiska forskningsnätverket Health and Welfare Technology som syftar till att stärka kunskap, forskning, högre utbildning och erfarenheter inom hälso- och välfärdsteknologin med ett användarperspektiv.

Hon är författare till ett antal publikationer i peer-reviewed tidskrifter samt kapitel och konferensbidrag och hennes bidrag präglas av tvärvetenskapliga samarbeten. Michela Cozza är medförfattare till boken Il genere nelle organizzazioni (2009) och författare till boken Key Concepts in Science and Technology Studies (2020).