Datum 2021-03-18

Influencers och reviews viktiga när du handlar på nätet

Internet har gjort e-handeln global, men också mer transparent. Det gör att vi kan få information och omdömen av andra som redan testat produkten. Det, tillsammans med starka varumärken och en ökad medvetenhet kring hållbarhet, påverkar våra köp.

– Internet skapar inte bara möjligheter att handla på andra platser än där vi befinner oss, det ger oss också information som vi inte kunde få tidigare. Till exempel kan vi genom reviews se vad andra människor vi inte känner, men som köpt det vi vill köpa, tycker om produkten. Ett gott omdöme ökar andelen köp av produkten, säger Cecilia Lindh, docent i företagsekonomi som forskar om internationell marknadsföring på MDH.

Sociala plattformar har också öppnat för ökad transparens och influencers åsikter har stor betydelse för vad vi handlar.

– Idag finns det mängder av personer som testar produkter och berättar vad de tycker om dem på Youtube. Vi följer även personer och influencers i andra sociala medier, vars intresse vi delar och vars personer vi har förtroende för och får rekommendationer av produkter även den vägen, säger Cecilia Lindh.

Hållbarhet och trygghet fortsatt viktigt

Förutom andra människors åsikter om produkter så har det ökade informationsflödet som internet har skapat också gjort oss mer medvetna om hur vår handel påverkar vår jord.

– Hållbarhetstrenden har vuxit sig stark och många konsumenter vill handla på ett sätt som inte förstör naturen eller livet för andra människor, säger Cecilia Lindh.

Men grunden när vi handlar på internet är fortsatt en strävan efter trygghet.

– Vi vet att varumärket har extra stor betydelse när vi handlar på internet, man vill veta vad man får. Med den globala marknaden växer också allt fler globala varumärken fram, säger Cecilia Lindh.

Det här är viktigt för den globala konsumenten

• Reviews och omdömen
    Vi vill ta del av reviews och få information om vad andra tycker om produkten.
  • Influencers åsikter
    Vi följer influencers vars intressen vi delar och får information och rekommendationer om produkter den vägen.
  • Hållbara val
    Vi vill handla på ett sätt som inte förstör naturen eller livet för andra människor.
  • Trygghet kvarstår
    Vi strävar fortfarande efter trygghet och varumärken är fortsatt avgörande för köp.

Är du intresserad av marknadsföring eller vill veta mer om försäljning av produkter och tjänster på lokala och globala marknader? Då har vi utbildningar för dig.

Grundnivå

Avancerad nivå