Datum 2021-03-26

Fem fördelar med att plugga i Eskilstuna

Var stad har sin charm, sägs det. Faktum är att Eskilstuna har många! Funderar du på att börja en utbildning på MDH som finns i Eskilstuna?

Nedan listas fem fördelar med att plugga just här.

Du pluggar på ett toppmodernt campus

En klar fördel med att plugga i Eskilstuna är MDH:s nya campus som stod klart i mars 2020. Det ligger centralt och rymmer bland annat ett högskolebibliotek, toppmodern teknologi och ett varierat utbud av studieplatser. I byggnaden finns också en restaurang och ett studentdrivet café. De stora glaspartierna på fasaden tillsammans med den öppna planlösningen ger ett stort ljusinflöde och ett luftigt intryck. Att studera på högskolan i Eskilstuna innebär därmed att du får ta del av en inspirerande och modern studiemiljö.

Du bor naturnära

Att vara student i Eskilstuna innebär att du har tillgång till alla fina naturreservat och parker som du kan besöka för frisk luft, utomhusplugg, motion och återhämtning. Genom staden rinner Eskilstunaån som binder samman Hjälmaren och Mälaren. Utöver dessa två sjöar finns det ett flertal insjöar. Därmed är Eskilstuna en stad med många trevliga badplatser.

Den lättillgängliga naturen bidrar med de rätta förutsättningarna för diverse friluftsaktiviteter. Vandring, cykling, paddling, skidåkning och fågelskådning – you name it! För dig som inte har någon egen fritids– eller sportutrustning finns den så kallade Fritidsbanken. Där kan du låna utrustning gratis.

Du får tillgång till ett rikt kulturliv

I Eskilstuna alltid finns saker att göra som student– musiken och idrotten pulserar nämligen i stadens blodomlopp. Förutom kulturevenemang som livemusik och stand-up finns det flera museer du kan besöka på fritiden.

Som student i Eskilstuna delar du även hemstad med flera välkända och mindre välkända idrottsföreningar. Sedan 2014 är till exempel Eskilstuna United DFF ett allsvenskt lag vilket innebär att det kontinuerligt spelas allsvenska matcher på fotbollsarenan Tunavallen. I Eskilstuna finns även en inomhusarena där olika idrottsarrangemang och konserter anordnas.

Utöver idrott, sport och museer finns det många mysiga barer och restauranger du kan besöka tillsammans med dina nyfunna kompisar från högskolan.

Du har nära till mycket

Eskilstuna skulle kunna beskrivas som en liten storstad – här finns det mesta inom ett rimligt avstånd! Du tar dig enkelt mellan olika stadsdelar och klarar dig långt på en cykel, till fots eller med ett busskort. Dessutom ligger Stockholm drygt en timmes tågresa bort.

Du blir del av en snabbväxande och innovativ miljöstad

När du pluggar i Eskilstuna blir du en del av en innovativ och hållbar stad med stort fokus på framtiden och miljön. Här finns bland annat Sveriges miljövänligaste badhus och världens första återbruksgalleria.

Att Eskilstuna är en tongivande miljöstad med ett rikt kulturliv och närhet till naturen gör sig påmint i mycket. Den innovativa sidan visar även på en ständig framåtanda och en vilja att utvecklas. Låter det som en stad för dig? Sök in till någon av MDH:s utbildningar som ges på campus Eskilstuna.