Datum 2021-02-19

Den digitala teknikens sociala landskap

Nu kan du se inspelning av webbinarie som genomfördes 19 februari kring digitalisering och dess konsekvenser med professor Jonas Stier.

Digitaliseringen är en produkt av oss människor, samtidigt som vi alltmer blir produkter av digitaliseringen. Digital teknik har i grunden förändrat vår vardag och syn på oss själva samt förutsättningarna för demokrati, debatt, delaktighet, konsumtion och personlig integritet.

I denna föreläsning tar Jonas med dig på en resa genom den digitala teknikens sociala landskap. Med såväl kritiska ögon som en hoppfull blick mot framtiden belyser han ansvarsfrågor, etik och teknikens oanade konsekvenser för människor och samhälle.

Jonas Stier är sociolog och professor i socialt arbete vid MDH. Han är också en av grundarna till policy-initiativet addai.org med fokus på frågor rörande AI. Han har även skrivit boken "(Van)modernitet och identitet" och är tillsammans med Daniel Akenine redaktör för antologin "AI och människor".

Webbinariet arrangeras av Tillväxtmotorn Länk till annan webbplats., Mälardalens högskolas ledarskapsprogram, i samverkan med Sörmlandskontraktet Länk till annan webbplats..