Datum 2021-03-26

Därför borde du plugga i en annan stad

Att flytta till en annan stad i samband med högre studier markerar verkligen att ett nytt kapitel i ditt liv tar fart.

Här listar vi fem anledningar till varför du borde välja att plugga på annan ort.

1. Du utmanar dig själv

Det är ett stort äventyr att flytta till en annan stad för att plugga. Du kommer uppleva nya intryck och miljöer du annars gått miste om. Flytten kanske inte alltid kommer kännas som en dans på rosor – men för varje motgång kommer du tillbaka starkare och en erfarenhet rikare. Förutsättningen för att utvecklas och ta dig framåt i livet är just att våga utmana dig själv.

2. Här finns vännerna du aldrig hade träffat hemma

När du flyttar till en stad där du inte har ett socialt nätverk sedan tidigare blir det naturligt för dig att skaffa nya vänner. Eftersom inte är ovanligt att vara nyinflyttad i en studentstad kommer många runtomkring dig befinna sig i samma sits som dig. Via högskolan kan du även engagera dig i studentlivet och på så sätt knyta nya kontakter.

3. Flytten pushar dig till att prova på nya saker

Alla städer har sina egenheter och allmänheter. Kanske finns det någon aktivitet kopplad till kultur eller idrott som är särskilt stor i din nya stad? Nu har du det perfekta tillfället att testa på nya saker och hitta en hobby!

Du kan alltid fråga runt bland högskolekompisarna och höra om fler vill hänga på. Då får du både ett nytt fritidsintresse och andra att dela det med.

4. Du får fler utbildningar att välja mellan

Eftersom utbudet av utbildningar varierar mellan olika städer får du som är öppen för att byta stad fler valmöjligheter. Istället för att begränsa dig till utbudet i din hemstad har du möjligheten att välja en utbildning som hjälper dig att bli precis det du vill.

5. Du klipper navelsträngen till hemstaden

Att flytta till en annan stad innebär att du får ett andrum från familjen – vilket kan vara behövligt. I den nya staden får du möjlighet att stå på egna ben och bli en självständig version av dig själv. Här vilar inga förväntningar på dig sedan tidigare.

Att få distans till sitt gamla liv, och inte minst nära och kära, kan mycket väl ge dig nya perspektiv på saker och ting. Ibland behöver man vara ifrån det man redan har för att kunna uppskatta det till fullo!