Datum 2021-03-29

Bästa platserna för utomhusplugg i Västerås

Äntligen är våren här och det går att flytta plugget utomhus. Här hittar du våra tips till Västerås bästa platser för utomhusplugg.

Öster Mälarstrand

Om du promenerar längs med vattnet vid Öster Mälarstrand kan du hitta massor av trevliga bryggor att sitta vid. En brygga vid vattnet slår ju aldrig fel en varm vårdag.

Mäster Jakobs

Om du istället letar efter en plats där du kan sitta vid ett bord när du arbetar, kan du slå dig ner vid caféet Mäster Jakobs. Det är en plats där du har en fantastisk utsikt över Mälaren och varför inte ta en kaffe också medan du skriver din uppsats? Eller kanske en god bakelse?

Stadsparken

Mitt i Västerås hittar du Stadsparken med blommande träd och ett porlande vattendrag. Stadsparken är perfekt för dig som har tonvis med kursmaterial att läsa, eftersom här kan du enkelt kan slå dig ner vid en av parkbänkarna eller kanske på den stora gräsmattan.

Björnön

Under en varm vårdag kan en cykeltur ut till Björnön passa utmärkt. Det finns studieplatser i ljuvliga skogsmiljöer, men du kan även sitta vid strandkanten intill vattenbrynet. Svänger du av direkt efter bron ut till ön, finner du även klippor med utsikt över Mälaren och stadsbyggnaderna.

Under Stora Eken

Tills sist; vi ska inte glömma att det är lite lurigt att få till det där med studier utomhus, i och med att skärmen blir i princip oläslig när solen skiner. Men, detta ska inte stoppa dig! Vi bor trots allt i Sverige vilket betyder att vi bör ta vara på den värme som erbjuds. Om du söker efter en plats där du både får chansen att njuta av värme och solsken, men också ser vad du skriver på datorn är caféet Under Stora Eken det perfekta stället för dig. Detta guldställe ligger en bit utanför stadens centrum, men med antingen cykel eller bil kan du enkelt ta dig dit. Det är en plats där du kan sitta och avnjuta en god kaffe i skuggan och samtidigt kunna arbeta produktivt. Lycka till!