Datum 2021-03-29
Artikeltyp Porträtt

”Basåret la en bra grund för mina fortsatta studier”

Anton Johansson sökte till tekniskt basår, inte bara för att få behörighet till den teknikutbildning han ville gå utan för att det gav honom en garantiplats på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi på MDH. Förutom att lära sig matematik, kemi och fysik fick Anton även flera andra nyttiga kunskaper.

– Basåret la en bra grund för mina fortsatta studier på högskolan. Det förberedde mig till exempel för det studietempo och de studiekrav som MDH har, säger Anton Johansson.

Tekniskt basår är specifikt utformat för att förbereda studenter för högskolans teknikstudier. Utbildningen ger studenter ämnesspecifika kunskaper i matematik, kemi och fysik, men även en förståelse för hur ämnena används till vardags. Till exempel hur tekniken i en mobiltelefon fungerar. Utöver det tränas sudenterna i kreativt tänkande, problemlösning och studieteknik.

Anton var särskilt nöjd med lärarna på tekniskt basår.

– Det bästa med det tekniska basåret var lärarna och undervisningen, där man kände att man fick bra stöd från lärarna för att kunna utvecklas i sina studier, säger Anton Johansson.

En ingenjör som vill bidra till samhället

Anton Johansson hade redan tidigt siktet inställt på att läsa civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi på MDH. Det var utbildningens bredd som lockade honom att söka till programmet. Under programmet läser studenterna kurser inom teknik, matematik och management/ekonomi. Programmet ger dessutom goda kunskaper i hur man driver förändringsarbete hos företag.

– Jag är intresserad av att få lära mig hur företag och dess ekonomi fungerar på en grundläggande nivå, utöver de kunskaper som en ingenjör ska ha. Jag tror att det öppnar många dörrar i det kommande yrkeslivet som ingenjör. Jag hoppas att jag i framtiden kan få använda mina kunskaper som ingenjör till att förbättra samhället, säger Anton Johansson.

Valet av att studera på MDH var delvis på grund av högskolans nära kontakt med näringslivet.

– Det bästa med MDH är att det är en relativt centralt belägen högskola i Sverige som har kontakter med företag, vilket hjälper en att knyta kontakter inför framtiden, säger Anton Johansson.

Våga ställ frågor

Antons tips till blivande studenter är främst att förbereda sig och att inte vara rädd för att ställa frågor.

– Om du läser igenom materialet som ska tas upp på föreläsningen har du möjlighet att ställa frågor om sådant som du tycker känns oklart när du är på plats. Ta chansen, det är det som föreläsningarna och lektionerna bland annat är till för, säger Anton Johansson.