Datum 2021-03-15

Använd munskydd när du inte kan hålla avstånd

Smittspridningen av covid-19 ökar i både region Sörmland och Västmanland. För att minska risken för smittspridning är nu rekommendationen från smittskyddsläkare att använda munskydd när det inte går att hålla minst två meters avstånd till andra. Rekommendationen börjar gälla 15 mars.

Högskolans lärosalar är anpassade för att det ska vara två meters avstånd mellan personer, och alla praktiska moment sker antingen med avstånd eller skyddsåtgärder. För andra situationer är det viktigt att studenter tar eget ansvar, som exempelvis i lunchrum, vid grupparbeten, på raster eller dylikt. Håll avstånd och om det inte är möjligt, använd munskydd.

Rekommendationen gäller även MDH:s bussar. Platserna är utglesade, men även här bör passagerarna använda munskydd om det finns andra personer inom två meter.

Köp munskydd vid Studenttorget

Det är upp till varje person att själv införskaffa munskydd. För att alla lätt ska kunna få tag på munskydd finns det att köpa för tre kronor styck vid Studenttorget på båda orter.

Precis som tidigare ska alla stanna hemma vid minsta symtom, vara noga med handhygien och hålla avstånd.
För mer information och råd, se 1177.se Länk till annan webbplats.

Observera att munskydd inte ersätter regeln att undvika nära kontakt och att hålla avstånd.

Coronaviruset

Mer information om MDH:s verksamhet med anledning av coronaviruset

Coronaviruset