Datum 2021-05-03

Volvo utmanar MDH-studenter i Pluggpeppen

Pluggpeppen är MDH:s initiativ för att på ett lustfyllt sätt peppa programstudenterna att röra på sig mer under pandemin. Nu bidrar Volvo Construction Equipment med en extra utmaning och utlovar donation till Stadsmissionen om studenterna når gemensamt mål.

Många studenter vid MDH har hakat på Pluggpeppen. Sedan starten 6 april har de olika programlagen samlat ihop totalt 2 000 000 poäng genom att träna.

Med två veckor kvar av utmaningen peppar Volvo CE studenterna lite extra. Om de samlar in ytterligare 2 000 000 poäng, donerar Volvo CE 10 000 kr till Eskilstuna Stadsmission.

– Vi tycker att Pluggpeppen är ett bra initiativ för att främja studenternas hälsa under distansstudierna. Nu kan studenterna även bidra till att göra gott för andra människor via Stadsmissionen. Många i samhället har drabbats hårt av social isolering och Stadsmissionen gör stor nytta, säger Anne Bast, kommunikations- och marknadsföringschef på Volvo CE.

Volvo och MDH har sedan lång tid tillbaka ett strategiskt samverkansavtal och arbetar tillsammans i många projekt inom såväl forskning som utbildning.

– Vi är glada för det nära samarbete vi har med Volvo CE och det är fantastiskt att det även kan generera sådana här fina initiativ. Jag hoppas att så många studenter som möjligt sluter upp och hjälps åt att nå målet. All rörelse räknas och alla poäng gör skillnad, säger Helena Jerregård, vicerektor för samverkan på MDH.

Pluggpeppen utgår från forskning som visar att fysisk aktivitet ger stora hälsofördelar, både fysiskt och mentalt. De programstudenter som deltar delas in i lag som tävlar mot varandra. Med hjälp av en app registrerar man sina fysiska aktiviteter, peppar sina lagkompisar och samlar poäng. Lagens poäng och placering kan följas i en leaderboard i appen och på MDH:s webbplats.

Vinnarlaget koras den 17 maj och då sammanställs även den totala poängen.

Om Pluggpeppen

Pluggpeppen