Datum 2021-05-11
Artikeltyp Porträtt

Tove tankar energi i skogen

Pluggpeppen har gett många motivation att komma igång med träningen. En av dem är Tove Thiel, som kombinerar rörelse och reflektion genom att gå i skogen.

Hej, vem är du?

– Jag heter Tove Thiel, är 38 år och går första året på språk- och kommunikationsprogrammet.

Varför gillar du Pluggpeppen?

– Efter flera år utan regelbunden träning har jag äntligen fått motivation att röra på mig mer. Jag har börjat promenera i skogen, minst en, helst två gånger om dagen. Det är så lätt att bli stillasittande under pandemin, man ska ingenstans och är bara hemma. Pluggpeppen har verkligen gett mig en knuff att komma igång.

Vad ger träningen dig?

– Jag mår väldigt bra av att röra på mig lite varje dag. Jag är mer stresstålig och kan koncentrera mig bättre när jag pluggar. Att komma ut och lösa problem medan jag promenerar är väldigt värdefullt. Jag har två barn och ett ganska intensivt liv. Tidigare har jag inte tagit mig tiden att tanka energi på det här viset. Nu är det svårt att vara utan. Lugnet i skogen gör att jag varvar ner lite extra. Promenaden blir en kombination av rörelse och reflektion. Så när jag blir rastlös, trött och tappar fokus tar jag det som ett tecken: Nu måste jag ut och gå!

Ditt bästa träningstips!

– Börja litet, ta inte ifrån tårna från början. Då blir det inte kul, bara jobbigt. En liten promenad räcker för att du ska känna fördelarna. En halvtimme varje dag gör att man blir beroende.

Kommer du att fortsätta efter Pluggpeppen?

– Jag ska vara hemma med barnen i sommar, då blir det mindre tid över. Men planen är att vi ska röra på oss tillsammans. Det blir fotboll, kortare promenader till skogen och studsmatta, en och annan hinderbana kanske. Just nu känns det omöjligt att sluta.