Datum 2021-05-31
Artikeltyp Porträtt

Självkörande cyklar kan hjälpa människor i vardagen

Niklas Persson, forskningsingenjör, är sedan 2020 doktorand vid MDH. För närvarande arbetar han med självkörande cyklar – ett framtida hjälpmedel som besitter många potentiella användningsområden.

– För att realisera självkörande cyklar finns det två huvudproblem som måste lösas: självbalanseringen och självnavigeringen. I mitt arbete tittar jag närmare på dessa två problem och försöker hitta kontrollalgoritmer som är effektiva och tillförlitliga, säger Niklas Persson doktorand och forskningsingenjör inom robotik.

Utöver arbetet med självkörande cyklar undervisar Niklas Persson i kursen Mobila robotar genom att föreläsa och hålla i laborationer. Han har även varit kursassistent i flera kurser, bland annat i en kurs om neuroteknik – som ingår i hälsorobotik.

Hälsorobotik – ett område med stora möjligheter

Hälsorobotik är ett brett och relativt outforskat område med stora möjligheter att hjälpa människor på olika plan. Med det existerar ett behov av fortsatt forskning och ökad kunskap inom hälsorobotik.

Hälsorobotik för mig är ett sätt att kombinera alla tekniska framsteg inom robotiken och sedan applicera det på problem som i slutändan kan hjälpa människor till ett bättre liv. Jag tror att hälsorobotiken har en enorm potential, speciellt med tanke på att vi har en åldrande befolkning och en ansträngd situation med sjukhuspersonal. Men hälsorobotik kan även hjälpa människor med en sådan vardaglig sak som att gå eller cykla. Där kan forskningen ta fram nya hjälpmedel för att underlätta, säger Niklas Persson.

Åtta doktorander inom Sörmlandskontraktet

Niklas Persson är en av åtta MDH-doktorander inom Sörmlandskontraktet.

Övriga doktorander är: