Datum 2021-05-28

MDH jobbar intensivt med att planera återgången till campus

Den 1 juni tar regeringen bort kravet på att vuxenutbildning ska bedrivas på distans. MDH planerar nu för en trygg återgång till utbildning på campus. Mer exakt när under höstterminen vi kan återgå, i vilken takt och på vilket sätt håller vi fortfarande på att utreda.

Återgången till campus ska ske utifrån rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och de regionala smittskyddsläkarna. MDH behöver till exempel ta hänsyn till vilket avstånd vi ska hålla till varandra och hur stora grupper vi kan samla i våra olika lokaler.

– Vi är glada att regeringen tar bort kravet på distansundervisning. I det korta perspektivet, med de rekommendationer som finns från regionala smittskyddsläkare, ser vi inte att beskedet innebär någon förändring under sommaren. Vi ser fram emot att få välkomna studenter och medarbetare tillbaka till campus under hösten, säger rektor Paul Pettersson.

Fram till att MDH har gjort en bedömning av vad detta innebär inför hösten, gäller beslutet att utbildning i första hand ska vara på distans.

Bostadsgaranti till och med 10 augusti

Du som inte bor i närheten av Eskilstuna eller Västerås idag, behöver planera för att MDH gradvis ställer om till utbildning på campus någon gång under höstterminen. Fundera därför på om du kan flytta med kort varsel, eller om du behöver flytta redan till terminsstart.

I Eskilstuna och Västerås erbjuder kommunen bostadsgaranti till dig som flyttar in från en annan ort för att läsa ett program på MDH. Bostadsgarantin gäller till och med 10 augusti för båda orterna.

Bostadsgarantin i Eskilstuna Länk till annan webbplats.

Bostadsgarantin i Västerås Länk till annan webbplats.

MDH kommer fortsätta hålla sig uppdaterad om läget

Att Folkhälsomyndigheten och regeringen ser en möjlighet att återgå till ett normalläge igen är ett tecken på att smittspridningen kommer ha minskat väsentligt i samhället till hösten. Men MDH kommer förstås fortsätta följa myndigheternas rekommendationer för att risken för smittspridning inte ska öka igen.

Som student på MDH är du alltid välkommen att vända dig till Studenthälsan om du känner oro eller stress.