Datum 2021-06-17

“Studierna har lärt mig att tackla problem effektivt”

Simon Ellefors är 25 år och uppvuxen i Västerås. Han började sin resa mot en civilingenjörsexamen 2015. Det var intresset för energi- och miljöfrågor som gjorde att han fick upp ögonen för MDH:s civilingenjörsprogram med inriktning energisystem.

Simon Ellefors har precis avslutat sin sista termin på civilingenjörsprogrammet. Efter ett lyckat basår på högskolan i Borås började sökandet efter olika ingenjörsutbildningar i landet, och valet föll på MDH. Programmet är en femårig utbildning med fokus på energi och industriella processer. Det absolut bästa med programmet är att det erbjuder en termin för utlandsstudier säger han:

I mitt fall, i termin 7, valde jag att studera i Kalifornien på San Diego State University. Där fick jag möjlighet att interagera med människor från hela världen, både lokalbefolkning, studenter och professorer.

Entusiasmen hos adjunkter och professorer som har delat med sig av kunskap och bjudit in till diskussion är det som har motiverat honom att bygga vidare på sitt intresse för området. De akademiska erfarenheterna har påverkat både vardagsliv och arbete.

Jag har lärt mig ett analytiskt tänkesätt som har bidragit till personlig utveckling. Konsten att se på problem från olika synvinklar och perspektiv har hjälpt mig att tackla både vardagliga och arbetsrelaterade problem på ett effektivt sätt, säger Simon Ellefors.

Det han tar med sig från MDH är kunskap, minnen, men framförallt kurskamrater som numera har blivit nära vänner. Efter avslutat examensarbete åt Saab Dynamics väntar sökandet efter jobb som relaterar till utbildningen. Drömjobbet är att leda projekt som gör skillnad för både miljön och samhället, gärna utomlands.

Men först vill jag passa på att spendera tid med familj och vänner i sommar, och har planerat ett par resor utomlands tillsammans med vännerna från San Diego, avslutar Simon Ellefors.