Datum 2021-06-17

"Man ska göra det som gör en glad och lycklig"

William Silvano är en glad kille på 21 år från Västerås med ett stort intresse för ekonomi. Valet att plugga ekonomprogrammet vid MDH var självklart, säger han.

– Högskolan har ett bra rykte, fina lokaler och ligger centralt. Det är också en stor fördel att jag har nära till min familj och mina vänner här i Västerås.

William menar att det bästa med ekonomiprogrammet är balansen mellan teori och praktik. Eftersom han även ville se hur det fungerar i verkligheten har tiden utanför studierna lagts på extraarbete som ekonomiassistent och att driva ett eget företag. Några av hans favoritmoment under programmet var uppgiften att driva ett låtsasföretag och att ha verksamhetsförlagd utbildning, VFU, ute på ett företag.

– Det har varit tufft att hinna med allt och det hade inte varit möjligt utan alla duktiga lärares stöd.

Något som William tar med sig från sin studietid på MDH är massor av kunskap, glädje och vänner, säger han.

– Jag har blivit mer självsäker och disciplinerad som person, och även fått en bra grund att stå på nu när jag ska ut i arbetslivet. Programmet är brett och jag har fått en inblick i allt från marknadsföring och ledarskap till företagsekonomi och nationalekonomi. Ekonomi är så mycket mer än bara siffror!

En stor bonus, tillägger han, är det stora kontaktnät som har skapats under programmet.

– Genom alla grupparbeten har jag lärt känna många likasinnade personer. Det gör att jag tar med mig ett stort kontaktnät från min studietid.

Efter examen kommer William att finnas på SEB i Västerås där han har fått jobb.

– Min plan är att fortsätta utvecklas som ekonom och se hur duktig jag kan bli. Jag har inget specifikt drömjobb – jag tror mycket på att man ska göra det som gör en glad och lycklig, det kommer leda till bra saker.