Datum 2021-03-29

Allt du behöver veta när du ska flytta hemifrån

Ska du flytta hemifrån och känner dig vilsen i allt som behöver förberedas? Det kan verka svårt att veta vad man behöver köpa men också förbereda inför en flytt, speciellt om det är till ens första egna bostad. Här listar vi några saker som är bra att känna till.

Bostadsgaranti för MDH-studenter

Om du flyttar till Eskilstuna eller Västerås för att studera på ett program vid MDH erbjuder städerna dig bostadsgaranti, vilket betyder att om du är nationell student får du garanterat tillgång till en bostad under din studietid. Mer information hittar du på Bostadsgaranti.

Försäkringar

Inför flytten behöver du teckna försäkringar och den viktigaste är hemförsäkringen. Den täcker exempelvis stöld, vattenskador och brand. Du hittar mer information hos ditt försäkringsbolag, där du också kan teckna andra försäkringar utifrån dina behov.

Flyttanmälan

Vid byte av bostad ska du göra en flyttanmälan, eftersom du behöver ändra din folkbokföringsadress. Det gör du på Skatteverkets hemsida. Och kom ihåg att vara ute i god tid inför flytten!

Budget och buffert

Se till att skapa en budget innan du ska flytta. Du kan på så sätt planera dina kommande inköp och kommer inte heller spendera pengar på onödiga utgifter. Utöver en budget är det också bra att ha en buffert, ifall att det tillkommer oförutsedda utgifter.

Kontakt med hyresvärden

Ytterligare en aspekt som är värd att känna till är att i hyresbostäder finns det regler att förhålla sig till. Håll därför god kontakt med din hyresvärd, så att du kan få information om exempelvis begränsningar för renovering eller liknande.

Var ute i god tid

När du letar bostad, se till att vara ute i god tid. Desto längre du står i bostadskö, desto fler poäng samlar du och det kan hjälpa dig att lättare få tillgång till en bostad.

Abonnemang

Det är även aktuellt att skaffa abonnemang. Du kommer behöva både el och bredband, och försök att fixa detta innan du flyttar så att du har det färdigt när du väl flyttar in.

Verktygslåda

När det är dags att lämna barndomshemmet och flytta in i din egen lägenhet är en verktygslåda en bra idé. Det här bör du alltid ha hemma:

• Skruvmejsel
  • Vattenpass
  • Hammare
  • Tumstock
  • Skruvdragare

Bostadsbidrag

På Försäkringskassans hemsida kan du vid behov ansöka om bostadsbidrag som är till för att hjälpa människor under 29 år med hyreskostnader. Hur mycket man får i bidrag beror bland annat på hur stor inkomst man har varje månad och kostnaden för bostaden. Detta kan du enkelt kolla upp på deras webbsida.

Bo tillsammans

Slutligen, att flytta hemifrån kostar mycket pengar och din första lägenhet kommer förmodligen vara liten och därför är det en god idé att överväga att flytta ihop med någon. När man bor tillsammans med en vän eller bekant öppnas fler möjligheter och ni kan eventuellt hyra en lägenhet som inte är en studentbostad. Det kan resultera i att du får bo på en större yta och samtidigt betala mindre hyra, eftersom ni delar på kostnaderna.