Datum 2021-07-08

Sommarjobbet på Mälarenergi ger nya lärdomar för vår elektroteknikstudent

Erik Beijer läser högskoleingenjörsprogrammet i energiteknik med inriktning elektroteknik på MDH och sommarjobbar just nu på Mälarenergi inom Elnät Drift & Underhåll. Jobbet möjliggjordes genom det nära samarbete som MDH har med företagen; Mälarenergi, Alstom, Hitachi Energy och Westinghouse Electric Sweden, som tillsammans med högskolan har startat programmet.

Den nära kopplingen till branschen är unik och gör att utbildningen alltid är högaktuell och anpassad efter det branschen efterfrågar. Det ger studenterna även värdefulla kontakter på företagen och en möjlighet till att få insyn i det praktiska arbetet redan under utbildningen.

Erik fick tidigt upp ögonen för just Mälarenergi.

– Egentligen var jag inställd på att läsa till byggnadsingenjör, men jag ändrade mig efter att jag hade varit på Högvarv, MDH:s arbetsmarknadsdagar. Där träffade jag företag inom energibranschen och pratade framförallt länge med representanter från Mälarenergi, säger Erik Beijer.

Eriks första vecka har inneburit en hel del utbildningar; allt från en grundläggande elsäkerhetsutbildning, till trafiksäkerhet och hur elnätet är uppbyggt. Han har också varit på Lundby mottagningsstation och fått en genomgång av Driftcentralen och Projekt. Framöver ska han även följa med på Service och Entreprenad.

För Erik har det varit väldigt givande att få ta del av hur saker fungerar i praktiken.

– Vi har fått se det mesta på Elnät och jag har lärt mig mycket nytt som jag har sugit åt mig av, säger Erik Beijer.

Erik har två år kvar på högskoleingenjörsprogrammet i energiteknik på MDH. Efter sin examen ser han att han har goda möjligheter till jobb.

– Västerås är en bra stad eftersom många företag inom energibranschen finns samlade här. Jag har redan fått ett gott intryck av Mälarenergi och jag har tagits emot väldigt väl, säger Erik Beijer.

Vill du arbeta i en framtidsbransch och skapa hållbara energilösningar? Då är det här programmet för dig.