Datum 2021-07-15

Nya onlinekurser i cybersäkerhet vid MDH

Cybersäkerhet är en av näringslivets stora utmaningar och hotbilden accelererar på grund av den allt snabbare digitaliseringen. Frågan aktualiserades nyligen när en IT-attack mot mjukvaruföretaget Kaseya slog ut kassasystemet för matvarujätten Coop. Nu startar MDH två nya onlinekurser inom cybersäkerhet för företag som vill utveckla sin kompetens inom området.

– De flesta företag är medvetna om hoten och inser behovet av att investera i motåtgärder, men utvecklingen hämmas av bristande kompetens, säger Hans Hansson, professor i realtidssystem vid MDH och en av lärarna på cybersäkerhets-kurserna. På grund av en allt större efterfrågan från näringslivet har vi i nära samverkan med industrin utvecklat nya kurser inom området.

Attacken mot Kaseya var en så kallad Ransomware-attack, där gärningspersonerna kräver en lösensumma för att häva det skadliga virus som tagit kontroll över IT-systemet. I attacken mot Kaseya drabbades företag världen över. Coop tvingades tillfälligt stänga nästan alla butiker i Sverige vilket uppges ha inneburit förluster på hundratals miljoner kronor i uteblivna intäkter.

– Attacker likt den som drabbade Coop blir allt vanligare, säger Hans Hansson. I takt med att tekniken hela tiden utvecklas uppkommer nya typer av säkerhetsproblem som förändrar kompetensbehoven inom området. Denna sårbarhet är ett hot mot framsteg inom näringsliv och offentlig sektor och kan innebära stora kostnader för de företag och organisationer som drabbas.

Fokus på industrin

De nya kurserna har ett särskilt fokus mot digitala säkerhetsfrågor inom industrin. För att möjliggöra för yrkesverksamma att kompetensutveckla sig parallellt med sitt arbete ges kurserna Grundläggande industriell cybersäkerhet och Metoder och verktyg för industriell cybersäkerhet på kvartsfart och på distans.

Utöver de två nya kurserna – som startar i september respektive november – erbjuder MDH också den mer generella kursen Webbsäkerhet, där studenten utvecklar kunskap om de vanligaste säkerhetsproblemen rörande internetapplikationer. Även denna kurs ges på kvartsfart och på distans.

Läs mer om kurserna inom cybersäkerhet som ges under höstterminen 2021:

Relaterat