Datum 2021-01-29

Vill du ha en kram?

I dessa tider när vi tvingas hålla avstånd från våra nära och kära, kan en kram kännas väldigt långt borta. På robotikprogrammet lär vi robotar att interagera med och förstå människan.

Våra studenter jobbar med flera projekt där vi tänjer på gränserna för hur robotik kan hjälpa, förstå och interagera med människor.

Elaine Åstrand, forskare och koordinator på robotikprogrammet, förklarar:

− Vi på MDH är bra på robotar och gillar att tänka utanför boxen. För att robotar ska kunna reagera på olika människors känslor i framtiden är kommunikation och träning av robotens algoritmer viktig. Exempelvis, hur bör en robot reagera på olika ansiktsuttryck hos en människa?

Med artificiell intelligens kan roboten detektera glada och ledsna ansiktsuttryck och lära sig hur den bör agera i dessa situationer. Vissa personer vill bli lämnade ensamma när de är ledsna, medan andra vill ha en kram. Med hjälp av intelligenta algoritmer kan vi lära roboten att anpassa sitt beteende till personens preferens, säger Elaine Åstrand.

Så i framtiden kan du kanske få en robotkram!

Vill du vara med och utveckla framtidens robotar?