Datum 2021-01-29

Hur kan man träna en chatbot?

En chatbot kan du möta som en liten figur i ett chattfönster. Boten jobbar dygnet runt, året runt. För att den alltid ska kunna jobba och ge svar på dina frågor, måste den tränas. Det gör man med artificiell intelligence (AI) och maskinlärning, men hur då?

Den lilla figuren är en kundservicerobot, också kallad för en digital medarbetare. Du kan möta den hos nätbutiker, nätbanken eller hos någon myndighets webbsida där den alltid är klar att svara rätt på dina frågor.

Hur kan man träna en chatbot?

Markus Bohlin, professor och lärare på programmet för tillämpad AI, förklarar:

- En chatbot tränas på frågor som du och andra kunder ofta ställer. Den försöker förutsäga vilka meningar som är bra svar på det du frågar om. Att träna chatboten blir då samma sak som att öka träffsäkerheten i svaren. Det görs genom att använda algoritmer för maskininlärning på textmassor, till exempel i databaser från kundsupport där det finns lagrade svar från tidigare kundkontakter. Den fungerar då nästan som en klon av en mänsklig kundhanterare.

- Det är också vanligt att man tränar chatboten på att kommunicera om alldagliga saker. Då kan man använda till exempel data i form av texter från sociala medier eller öppna databaser med alldagliga frågor och svar.

- Det fina med boten är att den hela tiden lär sig nya saker och kan prata en mängd olika språk - och den kan hela tiden lära sig nya språk. Dessutom är det så att det boten en gång har lärt sig, kan den för alltid och den gör inte fel.

Vill du jobba med AI?

Med vår unika kandidatexamen i tillämpad AI kommer du vara eftertraktad på arbetsmarknaden och en nyckelperson för företag som utvecklar chatbotar och andra AI-baserade system.

Din framtida yrkesroll kan exempelvis vara ”data scientist”, systemutvecklare eller arkitekt inom AI-baserade system, så som databaser, molntjänster, och Big Data.

Programmet är en treårig utbildning inom datavetenskap med fokus på tillämpningar av AI och datasäkerhet. Du lär dig metoder och tekniker för att kunna konstruera morgondagens system, tjänster och applikationer med AI.

De teoretiska delarna varvas med tillämpningar, där du testar dina färdigheter i projektarbeten och laborationer. Examensarbetet genomförs i samarbete med företag, verksamheter inom offentlig sektor eller forskare på högskolan.

Under utbildningen har du tillgång till digitala plattformar från exempelvis Amazon, Google och Microsoft. Du har också möjlighet att läsa delar av utbildningen utomlands.

En unik utbildning för dig som vill jobba med AI

Läs mer om programmet för tillämpad AI