Datum 2021-01-31

Bilen håller koll på dig som förare

För att öka säkerheten på vägarna finns det idag trötthetsvarnare i många nya bilmodeller. Men i framtiden kommer bilen hålla än mer kontroll på dig. Hur kan den göra det?

Elaine Åstrand, forskare och koordinator på robotikprogrammet vid MDH, förklarar hur bilen kan förstå sig på oss människor.

− Moderna bilar har ofta sensorer som övervakar att du är koncentrerad bakom ratten. Ögonrörelser, tendenser att somna och ryckig körning registreras av en kamera med avancerad bildbehandling. System för trötthetsvarnare registrerar exempelvis förändringar av din kroppshållning, om du sluter ögonen eller om dina naturliga ögonrörelser minskar. Alla de här förändringarna kan vara tecken på att det är dags att ta en paus, säger Elaine Åstrand.

I samarbete med industrin och med hjälp av sensorer, tittar forskarna nu på mer komplexa mönster i ögonens rörelser och pupillens reaktioner och diameter för att förutom trötthet, också kunna avläsa mental överbelastning.

− Är du för stressad för att köra bilen tryggt? Kanske du ska ta en paus och ta några djupa andetag? Detta kan vara särskilt värdefullt för exempelvis yrkesförare som kör långa sträckor och inte minst för piloter där det kan vara många bollar i luften, säger Elaine Åstrand.

− Resultaten från sensormätningar används i system som byggs upp med artificiell intelligens av mina kollegor inom Big-data och dataanalys. Systemen ska senare användas i olika typer av fordon för att öka kunskapen om mänskliga körmönster och beräkna risker. Om fordonen kan lära sig mer om människans beteende, kan många olyckor förhindras, säger Elaine Åstrand.

Vill du utveckla framtidens sensorer?

Sensorer används för att mäta många olika funktioner i kroppen och är ”livsviktiga” för att industrirobotar ska kunna arbeta effektivt och precist.

Vill du jobba med robotar?