Datum 2021-02-18

Utveckla dina idéer med Idétävlingen 2021

Årets upplaga av idétävlingen har dragit igång. Tävlingen pågår mellan 1 feb och 15 mars och är öppen för alla MDH:s anställda, forskare och studenter.

Alla idéer är välkomna, inget är för stort eller för litet. Det kan till exempel handla om olika tjänster, produkter eller sociala innovationer – och allt däremellan!

- Med Idétävlingen vill vi främja innovation och företagande på MDH och lyfta fram och visa vilka bra idéer vi har och vilken potential det finns i dessa idéer! Vi vill också premiera och hjälpa till att utveckla dessa idéer vidare, säger Heini Karlström, verksamhetsledare på Idélab.

Det är idén som räknas och inte hur långt man har kommit med den. Ju bättre man kan beskriva sin idé desto större chans har man att vinna.

"Bara kör på så visar det sig hur långt du kan gå."

Precis som tidigare år kommer två vinnare utses – bästa idé och bästa pitch. Båda vinnarna får fina priser.

- Har man en idé och tror på sig själv är det bara att skicka in och hoppas på det bästa. Man har inget att förlora. Sitt inte och grubbla, bara kör på så visar det sig hur långt du kan gå, säger Frida Antonsson som vann bästa pitch i förra årets tävling.

Forskaren och biträdande universitetslektor Pietro Campana vann bästa idé förra året.

- Jag blev jätteglad när jag fick veta att jag vunnit. Nu har jag större möjligheter att utveckla min idé vidare, säger Pietro Campana.

Bidragen bedöms utifrån kriterierna ekonomisk hållbarhet, konkurrenskraft, samhällsnytta, idé- och innovationshöjd, marknadsstorlek och hållbarhet. Skicka in ditt bidrag senast den 15 mars.

Priserna som delas ut är 40.000 kronor i förstudiemedel av Idélabs samarbetspartner Almi Mälardalen, prispengar från Brita och Otto Larssons minnesfond samt priser från Profeel.
Dessutom erbjuder Idélab möjligheten till kostnadsfri rådgivning om ni vill vidareutveckla era idéer.

Har du frågor? Tveka inte att kontakta oss på idelab@mdh.se.

Läs mer om Idétävlingen 2021.