Datum 2021-02-15

Rapport visar att AI får avgörande betydelse för tillverkningsindustrin

En ny rapport från MDH visar att AI kommer få en avgörande betydelse för tillverkningsindustrin.

Nyligen publicerades en rapport gällande användandet av AI (artificiell intelligens) inom tillverkningsindustrin. Bakom rapporten står Vinnovas strategiska innovationsprogram Produktion2030, med MDH som utförare.

- Vi har specifikt tittat på de innovationsprojekt som varit finansierade av Produktion2030, berättar Mikael Hedelind, projektledare på MDH. Rapporten bygger även på intervjuer och litteraturstudier som sätter resultaten i ett internationellt sammanhang.

Enligt rapporten kommer AI att få en avgörande betydelse för tillverkningsindustrin.

- Den beskriver förutsättningarna för att arbeta med forsknings- och utvecklingsprojekt inom artificiell intelligens i tillverkningsindustrin och kartlägger hur AI kan skapa nytta för industriell produktion, säger Mikael Hedelind.

Du kan läsa rapporten ”Artificiell intelligens inom tillverkningsindustrin” i sin helhet här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.