Datum 2022-01-24

Operastudenten Marta Cecilia Saelöen vinner stipendium

”Jag är så oerhört tacksam och glad! Att få veta att all den tid och hårt arbete som jag lägger ner på att utveckla mitt instrument, som jag faktiskt lever med konstant, uppskattas av andra är en jättestor motivation för mig.”

Konserthusets vänners ungdomsstipendium syftar till att stödja ungdomar inom musik- och dansområdet som vill utveckla sina färdigheter till en professionell nivå. Just nu studerar Marta Cecilia Saelöen sitt sista år på kammarmusikprogrammet vid Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet, men intresset för opera och klassisk musik har funnits med sedan länge.

– Jag blev tidigt intresserad av opera och klassisk musik och det var egentligen inget främmande hemma. När jag var 11 år började jag ta sånglektioner. Därefter har jag studerat vid Malmö Latins gymnasieskola, klassisk sång med spetskompetens, samt två år på Vadstena sång- och pianoakademi för Anders Düring.

Lärarnas kompetens och kontakten med yrkeslivet har varit viktig

Även om Marta Cecilia nu närmar sig sin kandidatexamen är hon intresserad av att fortsätta sin utbildning vid högskolan.

– Efter kandidaten vill jag gärna fortsätta mina studier i Västerås vid MDU. Det finns en kurs på två år, kammaropera, som jag är väldigt intresserad av. Jag känner att det finns mycket kvar att lära mig av min sångprofessor Lena Hellström-Färnlöf. På skolan finns det väldigt många bra lärare som jag gärna vill fortsätta att jobba med. Deras höga kompetens och kontakt med yrkeslivet är något jag uppskattar. Det finns många möjligheter till att sjunga på konserter med olika akustik, vilket hjälper mig i min utveckling.

I framtiden vill hon nå ut till de stora scenerna i världen och siktar mot att bli en internationell operasångerska.

– Jag jobbar med iver för att uppnå en hög nivå på min sång. Jag vill ut på de stora scenerna men jag vet också att det kräver tålamod och hårt arbete för att nå ut. Min typ av röst som är av större karaktär kräver mycket tid för utveckling. Därför är ett stipendium som detta en stor motivation!

”På utbildningen får vi verkligen det som behövs för att utvecklas”

Marta Cecilia beskriver att hon uppskattat sin utbildning och att hon rekommenderar andra att läsa någon utav utbildningarna att läsa någon utav utbildningarna kammarmusikprogrammet, kammaropera och huvudinstrument fortsättning.

Jag är väldigt tacksam att studera vid Musik- och operahögskolan vid Mälardalens universitet. Det är hög nivå på utbildningen där audition krävs för att komma in, med internationellt intag av studenter. På utbildningen får vi verkligen det som behövs för att utvecklas. Dock krävs det väldigt mycket av mig som student, där jag lägger ner blod, svett och tårar. Det krävs disciplin och tålamod, men det är också en del av det hela som gör det så roligt och givande!

Juryns motivering

"Marta Cecilia Saelöen har en klangfull röst och utvecklar metodiskt sin begåvning som operasångerska. Hon drivs av en genuin passion med ambitionen att nå en framstående position inom operakonsten."

Förverkliga din dröm - utbilda dig inom klassisk musik och opera